آنفولانزای پرندگان در استان سمنان نیازمند پایش است

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران، گروه استان ها-محمد بنی هاشمی: سومین نشست روسای دامپزشکی کشور و اعضای اکو، نیمه مهرماه 97 در تهران برگزار گردید درحالی که نمایندگانی از استان سمنان نیز حضور داشتند اما محور این نشست مقوله مقابله با آنفولانزای پرندگان بود علیرضا رفیعی نژاد در آن نشست اظهار داشت که طرح پایش لحظه ای بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 16 استان کشور اجرا می گردد اما اینکه تا چه میزان این طرح پس از سونامی آنفولانزای پرندگان می تواند موفق باشد یا خیر، موضوعی است که به ابعاد آن در استان سمنان می پردازیم.

آنفولانزای پرندگان در استان سمنان نیازمند پایش است

چه باید کرد

1-آنفولانزای پرندگان بیماری ویروسی و مهلکی است که به سرعت تکثیر و ترویج می یابد و اگر جلوی آن گرفته نگردد می تواند عواقب ناگواری داشته باشد اما این بیماری چرا آن قدر اهمیت دارد؟ باید به در صفحات تاریخ به دو سال قبل بازگردیم آن هم پائیز 95 درست همان زمانی که خبر شیوع آنفولانزا در سراسر ایران به گوش رسید خبری که رنگ از رخسار تمام مدیران کل دامپزشکی استان سمنان برد.

میلیون ها پرنده از همان سال گشته شدند و این آغازی بر طغیان بیماری آنفولانزای پرندگان بود مقوله ای که با طرح های عملی و غیرعلمی به بحث گذاشته شد و درنهایت طرح پایش زیستگاه های پرندگان مطرح شد.

2-هرچند استان سمنان دیاری پرنده پذیر نیست اما عبور ده ها میلیون پرنده از روی آن بسیار تأثیرگذار در چرخه بیماری آنفولانزای پرندگان است پرندگانی که یک گرم مدفوع آن ها می تواند هزاران پرنده دیگر را بیمار کند لذا در این استان برنامه ریزی برای مقابله با بیماری نیز باید متفاوت و بسته به اقلیم این دیار باشد.

ضرورت همراهی مردم

3-همراهی مردم با دامپزشکی اولویتی مشخص نماینده در کنترل بیماری آنفولانزای پرندگان است چراکه لمس یک پرنده یا مخاط دهان او می تواند باعث شیوع بیماری گردد همچنین گزارش نمونه های مشکوک به آنفولانزا توسط مردم به سامانه دامپزشکی موضوعی اساسی محسوب می گردد.

4-واکسیناسیون دیگر اصلی است که می تواند در شیوع این بیماری مانند یک سد دفاعی عمل کند اما لازمه این امر کنترل مراکز فراوری و نگهداری پرندگان و مرغداری ها است که ابتدا می بایست به صورت جدی مدنظر دامپزشکی استان سمنان قرار گیرد. چندی پیش با یکی از مرغداران در بخش بسطام شاهرود مصاحبه می کردم وی اذعان داشت که چهار ماه از فعالیت او در مرغداری می گذرد و هنوز دامپزشکی برای بازدید به این مکان نیامده است که این امر در کنار شیوع مراکز نگهداری غیرمجاز مرغ و طیور می تواند نگران نماینده باشد.

5-صید پرندگان از دیگر عواملی است که هرچند در استان سمنان چندان دیده نمی گردد اما بازهم می تواند باعث شیوع بیماری آنفولانزا گردد که باید در برابر آن ایستاد.

اهتمام مسئولان

6-تجهیز کشتارگاه ها به دستگاه های مدرن و مجهز تشخیص دهنده دیگر عاملی است که در استان سمنان می تواند در کنار تشخیص کانون های بیماری و عدم تهیه طیور از آن ها برای مصارف گوشتی و تخمی، مؤثر باشد.

در نهایت باید گفت اهتمام مسئولان به امر اطلاع رسانی در کنار مواردی که پیشنهاد شد می تواند سلسله ای از عوامل مقابله نماینده با آنفولانزای پرندگان را رقم بزند عواملی که می توانند به رصد و پایش این بیماری خطرناک در استان سمنان یاری نمایند.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2958

به "آنفولانزای پرندگان در استان سمنان نیازمند پایش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنفولانزای پرندگان در استان سمنان نیازمند پایش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید