آیا حدنصاب آزمون دکتری 1400 تغییر می نماید؟ ، اجرای 2 نوع سهمیه در آزمون دکتری خبرنگاران

به گزارش بلاگ پو، سازمان سنجش آموزش کشور میخواهد حدنصاب آزمون دوره دکتری را اصلاح کند، اگر این طرح تا زمان اعلام نتایج اولیه تصویب گردد، ملاک پذیرش قرار می گیرد.

آیا حدنصاب آزمون دکتری 1400 تغییر می نماید؟ ، اجرای 2 نوع سهمیه در آزمون دکتری خبرنگاران

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، این روز ها که مقدمات برگزاری آزمون دوره دکتری در حال فراهم شدن است بسیاری از داوطلبان درباره تغییرات احتمالی در فرایند پذیرش می پرسند.

موضوع حدنصاب آزمون دوره دکتری همیشه بحث برانگیز و حاشیه ساز بوده است. بر اساس اعلام احسان جمالی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور؛ در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مصوب شد که پس از تصویب لایحه حدنصاب دکتری برای سال 1400، وزارت علوم موظف گردد لایحه سنجش پذیرش مربوط به تحصیلات تکمیلی را به شورای انقلاب فرهنگی ارائه کند، بحث های کارشناسی این لایحه نیز در حال اجرا است.

کلیت لایحه مذکور به این صورت است که در ابتدا برای پذیرش دکتری، یک آزمون اولیه توسط سازمان سنجش انجام و حدنصاب ها توسط دانشگاه ها تعیین می گردد. در مرحله بعد، بنا به نظر دانشگاه، سوابق علمی و عملی داوطلبان مورد ارزیابی قرار می گیرد یا آزمون ثانویه ای برگزار می گردد. نهایتاً پذیرش توسط دانشگاه ها انجام می گردد. در واقع هر داوطلب با نظر گروه و استادی که قرار است بعداً هدایت وی را بپذیرد، گزینش می شوند و فقط نمره ملاک پذیرش نخواهد بود.

به گفته معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور؛ این طرح قوانین و مقررات دست وپا گیری که باعث ایجاد نگرانی در قشری خاص شده، اصلاح می نماید. جمالی ادامه می دهد: این طرح را می توان گام به گام آغاز کرد و در فاز عملی قدم به قدم آن را آنالیز کرد و ارتقا داد.

البته هنوز این لایحه نهایی نشده و اگر تا زمان اعلام نتایج اولیه نهایی گردد دانشگاه ها می توانند دانشجویان سال آینده خود را این گونه پذیرش نمایند و اگر تصویب نگردد به گزینش دانشجو در سال 1400 نمی رسد.

سهمیه های آزمون دکتری

برای پذیرش در آزمون دوره دکتری سهمیه ایثارگران همانند سایر آزمون ها اجرایی می گردد. بر این اساس جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان، جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه و همچنین همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر می توانند از این سهمیه استفاده نمایند. مجموعا 30 درصد ظرفیت پذیرش به این سهمیه اختصاص می یابد.

بر اساس قوانین مذکور حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت 25 درصدی یا 5 درصدی) حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل است.

سهمیه مربیان دیگر سهمیه مختص آزمون دوره دکتری است. بر این اساس 10 درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت (حداقل یک نفر) در هر کدرشته محل به مربیان رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی تمامی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی) دولتی و غیردولتی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص می یابد. متقاضیان این سهیمه به شرط کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد پذیرش می شوند.

آزمون دوره دکتری سال 1400 با حضور 184 هزار و 213 نفر در روز آدینه 15 اسفندماه برگزار می گردد. قرار است با رعایت پروتکل های بهداشتی و افزایش تعداد حوزه ها حتی در شهر های قرمز کرونایی نیز برگزار گردد. این آزمون در 5 گروه آزمایشی علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و زبان های خارجه برگزار می گردد. داوطلبان در زمان ورود به حوزه های امتحانی باید ماسک سه لایه بدون فیلتر به همراه داشته باشند.

منبع: خبرگزاری آنا

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 44313

به "آیا حدنصاب آزمون دکتری 1400 تغییر می نماید؟ ، اجرای 2 نوع سهمیه در آزمون دکتری خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا حدنصاب آزمون دکتری 1400 تغییر می نماید؟ ، اجرای 2 نوع سهمیه در آزمون دکتری خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید