تامین مواد اولیه، عظیم ترین چالش پیش روی حوزه مولد کشور است

به گزارش بلاگ پو، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: چالش های امروز کشور در حوزه ارزی نشات گرفته از تصمیم سازی های غیرکارشناسی گذشته است اما گروهی آن را به پای صادرنمایندگان و فعالان حوزه تجارت خارجی می نویسند و چنین وانمود می نمایند که انگار تمام مسائل ارزی را صادرنمایندگان به وجود آورده اند.

تامین مواد اولیه، عظیم ترین چالش پیش روی حوزه مولد کشور است

غلامحسین شافعی در نوزدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق مشهد با انتقاد از رویکرد برخی دولتمردان در تبیین اشتباه حقایق اقتصادی کشور، اضافه نمود: شرایط به گونه ای است که مسئولان دولتی، صادرنمایندگانی را که تا دیروز سوگلی اقتصاد معرفی می شدند و احتیاج ارزی کشور را تأمین می کردند، با الفاظ نامطلوبی خطاب نموده و تخلفات گروه اندکی را به جامعه عظیم صادرنمایندگان، تعمیم می دهند.

او ادامه داد: در حالی همه اختلالات ارزی و چالش های اقتصادی به پای فعالان این حوزه نوشته می گردد که عامدانه، سهم تصمیمات خلق الساعه مسئولان دولتی از آن قلم می خورد. این فرایند، وجهه فعالان اقتصادی را در چشم عامه جامعه تخریب می نماید و در تضاد جدی با واقعیت های موجود و عوامل ریشه ای آن است.

شافعی یادآور شد: اگر درخت تنومندی به واسطه آفتی در ریشه اش، پژمرده و بیمار گردد؛ نمی توان با هرس کردن شاخ و برگ، درمانش کرد. بلکه باید عارضه را در ریشه ها بجویند. این مصداقی از سیمای اقتصاد ماست که در این سال ها صرفاً اصلاحاتش به شاخ و برگ آن محدود مانده است و عوامل ریشه ای مورد غفلت بوده اند.

چالش تضاد در تصمیمات دیروز و روینمودهای امروز

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد: روینمودهای موجود در حوزه بازگشت ارز ، در نگاه کلی به نفع اقتصاد کشور نیست و خلأها و کمبودها با تهدید و خط ونشان کشیدن، برطرف نمی شوند.

او با اشاره به کوشش های مجلس بخش خصوصی برای پیگیری موضوعات ارزی توضیح داد: کمیته ارزی اتاق ایران در این خصوص جلسات و آنالیز های جامعی داشته که خروجی آن پیشنهادانی کاربردی بوده است. هم زمان از اتاق های استان ها درخواست کردیم تا به فوریت، کمیته پایش ارزی تشکیل داده و آنالیز ها و پیشنهاد های خود را ارائه نمایند. مواردی که تا به امروز از استان ها به دست ما رسیده، حکایت از شرایطی قابل تأمل دارد و امیدواریم بتوانیم به زودی جمع بندی این بحث را ارائه کنیم.

او از همراهی مطلوب کمیسیون اقتصادی مجلس در برگزاری جلسات مشترک سخن گفت و خبر از ارائه یک بسته جامع در چهارچوب این تعامل داد.

شافعی از بی توجهی برخی مسئولان به تصمیمات پیشین خود و تضاد جدی در روینمودهای فعلی اش انتقاد کرد و متذکر شد: مصوبات گذشته دولت در خصوص سقف بدهی ارزی، تجارت ریالی با کشورهای همسایه و... در تعاملات امروز دولت با فعالان حوزه تجارت بین الملل نادیده انگاشته می گردد و در نتیجه همه را در اصطلاح به یک چوب می رانند و از اقتضائات این حوزه چشم می پوشند.

رئیس مجلس بخش خصوصی ایران تأکید کرد: اگر فشارها به مسدود شدن راه تخلفات بینجامد، قطعاً مطلوب خواهد بود و حمایت بخش خصوصی را نیز جلب می نماید؛ اما آنجا که حتی اقدامات منطقی و قانونی فعالان اقتصادی به مانع و بن بست برخورد می نماید و آنها را در مظان اتهام قرار می دهد، باید نگران تبعات کار بود.

او با تقدیر از صادرنمایندگان دارای اهلیتی که در این عرصه مجاهدانه فعالیت می نمایند و دشواری ها را به جان می خرند، گفت: بپذیریم که اگر امروز راستا و مفری برای خطا وجود دارد، نوع تصمیم گیری برخی مسئولان در ایجاد آن بسیار مؤثر بوده است. شرایط خاص احتیاجمند اخذ تصمیمات خاص برخاسته از کار کارشناسی برای شرایط موجود است و عدم نظرخواهی از آن هایی که درصحنه عمل هستند، منجر به بروز چالش هایی می گردد که نتایج خوبی را به دست نمی دهد.

شافعی دغدغه بخش خصوصی را شنیده نشدن صدایش مطرح کرد و اضافه نمود: رویکرد دوگانه در مواجهه با صادرنمایندگان دولتی و خصولتی که از قضا در لیست متخلفان ارزی نیز هستند، در کنار برخورد با فعالان اقتصادی و صادرنمایندگان قابل تأمل است و باید آنالیز گردد که سهم این بخش ها در چالش های امروز تا چه میزان است؟

رئیس مجلس بخش خصوصی ایران در ادامه اظهارات خود به نامه نگاری ها با قوای سه گانه برای حل مسائل بنگاه های اقتصادی اشاره نمود و شرح داد: بحث اعمال قید فورس ماژور بر قراردادهای بخش خصوصی به واسطه بحران ناشی از شیوع کرونا و مسائل ارزی کشور، دغدغه جدی ما بوده و حتی در این رابطه، اسفند پارسال در مرقومه ای به رئیس محترم قوه قضاییه، درخواست کردیم تا برهه زمانی (اول اسفند 1398 تا خاتمه خرداد 1399)، به عنوان فورس ماژور یا عُسر و حَرج تلقی گردد.

شافعی اضافه نمود: در همان مقطع پیش بینی کردیم که لطمات جدی این بحران به کسب وکارهای اقتصادی باعث خواهد شد تا فرایند مستمر و گسترده ای از نکول در تعهدات اقتصادی و قراردادی حوزه های خدماتی کشور رخ دهد. این دغدغه را بار دیگر نیز مورد تأکید قرار خواهیم داد.

پیش بینی بروز بحران در تأمین مواد اولیه مورداحتیاج بخش فراوری در ماه های آینده

شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود نسبت به موضوع تأمین مواد اولیه کارخانه ها و بنگاه های فراوریی کشور، طی ماه های آینده ابراز نگرانی کرد و گفت: این عظیم ترین چالش پیش روی اقتصاد مولد کشور خواهد بود و اگر امروز برای آن چاره ای اندیشیده نگردد، تبعاتش در عرصه اقتصاد و اشتغال، جدی و سنگین خواهد بود.

رئیس اتاق ایران، اظهار کرد: ما در مجلس بخش خصوصی، حامی برخورد با افرادی هستیم که در پی منفعت جویی، مصالح ملی را به چالش کشیده و معیشت مردم را در معرض تهدید قرار می دهند اما توأمان، نگاه و تحلیلی منطقی و منصفانه را به مسائل و اقتضائات اقتصادی، خواستاریم.

او ادامه داد: باید بکوشیم تا انگیزه ها را در فعالان اقتصادی واقعی و شریف، زنده نگه داریم. این آب وخاک از آن ما و فرزندان ماست و باید در هر شرایط دین خود را به آن ادا کنیم.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 30545

به "تامین مواد اولیه، عظیم ترین چالش پیش روی حوزه مولد کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین مواد اولیه، عظیم ترین چالش پیش روی حوزه مولد کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید