توسعه اولین حسگر کورتیزول نظارت بر استرس

به گزارش بلاگ پو، پژوهشگران موسسه فناوری کالیفرنیا اخیرا پیروز به توسعه یک ردیاب کورتیزول غیرتهاجمی شده اند که توسط آن می توانند به راحتی بر سطح استرس و شرایط روحی افراد نظارت نمایند.

توسعه اولین حسگر کورتیزول نظارت بر استرس

به گزارش خبرنگاران و به نقل از مدگجت، استرسی که به دلیل بعضی شرایط روحی در ما ایجاد می گردد، اگر متوقف نگردد می تواند سبب افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از آسیب روانی گردد. سطح کورتیزول که یک هورمون استروئیدی است، ارتباط نزدیکی با تغییرات در شرایط روانی فرد دارد و آزمایش خون راهی مناسب برای اندازه گیری کورتیزول بدن افراد است.

اکنون پژوهشگران موسسه فناوری کالیفرنیا راهی آسانتر برای اندازه گیری سطح کورتیزول بدن افراد ابداع نموده اند. محققان پیروز به توسعه یک حسگر پوشیدنی غیرتهاجمی شده اند که می تواند تغییرات سطح کورتیزول را مستقیماً از عرق پوست افراد تشخیص دهد.

حسگر مذکور از گرافین ساخته شده است، لایه ای از کربن که تنها یک لایه ضخامت دارد و به یک ساختار سه بعدی که دارای سوراخ های ریز در سراسر خود است، تبدیل می گردد. این منافذ حاوی آنتی بادی های کورتیزول هستند و هنگامی که عرق به آنها می رسد، به کورتیزول متصل می شوند و این چیزی است که توسط حسگر به صورت الکترونیکی قابل تشخیص است.

کورتیزول معروفترین گلوکوکورتیکوئید بدن است که از غده فوق کلیوی ترشح می گردد. کورتیکواستروئیدها به استروئیدهایی گفته می شوند که در بخش قشری غده فوق کلیوی ساخته می شوند. استروئیدها ترکیبات چربی با چهار حلقه کربنی هستند. کورتیکواستروئیدها به دو گروه عمده مینرالوکورتیکوئیدها (mineralocorticoids) مانند آلدوسترون و گلوکوکورتیکوئیدها (glucocorticoids) مانند کورتیزول (21 کربنه) تقسیم بندی می شوند. گلوکوکورتیکوئیدها مانند کورتیزول نقش های مختلفی از جمله کاهش التهاب، تخفیف واکنش های ایمنی، تأثیر بر متابولیسم و افزایش قند خون در بدن دارند.

پژوهشگران موسسه فناوری کالیفرنیا این حسگر را بر روی چند فرد مورد آزمایش قرار دادند و طی تمام آزمایشات، این حسگر پیروز به اندازه گیری سطح کورتیزول با دقت بالا شد.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 20704

به "توسعه اولین حسگر کورتیزول نظارت بر استرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه اولین حسگر کورتیزول نظارت بر استرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید