جشنواره ای به پاسداشت تنها پرنده اندمیک ایران

به گزارش بلاگ پو، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود گفت: نهمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور در بخش بیارجمند شهرستان شاهرود و در روستای هدف گردشگری قلعه بالا برگزار می گردد.

جشنواره ای به پاسداشت تنها پرنده اندمیک ایران

به گزارش خبرنگاران، حمیدرضا حسنی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نهمین جشنواره گردشگری سفر به زیستگاه زاغ بور، پنج شنبه و آدینه 9 و 10 آبانماه سال جاری برگزار می گردد.

وی گفت: این جشنواره گردشگری با هدف بازدید گردشگران از زاغ بور، پرنده بومی - انحصاری ایرانی که زیستگاه اصلی آن زیستکره حیات وحش توران است، برگزار می گردد.

حسنی اضافه کرد: بازدید از بافت روستای هدف گردشگری قلعه بالا، محور گردشگری گیور- دزیان، و گونه های حیات وحش در زیستکره توران همراه با اجرای مراسم آیینی و موسیقی محلی در کنار عرضه صنایع دستی و سوغات از جمله برنامه های این جشنواره است.

وی گفت: زاغ بور یا زاغ کویری، پرنده ای از خانواده کلاغیان است اما تفاوت های زیادی با دیگر کلاغ ها و زاغ ها دارد، از جمله زمین زی بودن به طوری که حتی در هنگام احساس خطر نیز دویدن را به پرواز ترجیح می دهد.

وی با اشاره به اینکه زاغ بور دارای صدای خوش و رنگ نخودی مایل به قهوه ای است، اضافه کرد: از زاغ بور به عنوان جواهر کمیاب و نادر کویر یاد می نمایند و این پرنده با زیبایی خاص خود یکی از قابلیت های گردشگری طبیعت منطقه محسوب می گردد.

حسنی گفت: زاغ بور تنها در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی شرق و جنوب شرق ایران زندگی می نماید و تنها پرنده بومی انحصاری (اندمیک) ایران است که در استان های یزد، خراسان جنوبی و به خصوص در جنوب شرقی استان سمنان در زیستکره حیات وحش توران زندگی می نماید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود گفت: بخشداری بیارجمند، اداره پارک ملی توران، شورای اسلامی و دهیاری روستای هدف گردشگری قلعه بالا و اقامتگاه های بوم گردی قلعه بالا در برگزاری این جشنواره مشارکت دارند.

شهرستان شاهرود دارای یک شهر، 8 منطقه نمونه و نیز 8 روستای هدف گردشگری است. همه ساله با اجرای جشنواره های گردشگری متنوع علاقمندان برای تفرج و طبیعت گردی به مناطق نمونه و روستاهای هدف سفر می نمایند.

بیارجمند در 110 کیلومتری جنوب شرقی شاهرود و 310 کیلومتری مرکز استان سمنان قرار گرفته است.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13989

به "جشنواره ای به پاسداشت تنها پرنده اندمیک ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره ای به پاسداشت تنها پرنده اندمیک ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید