خبرنگاران بیماریهای قلبی و عروقی عامل 40 درصد مرگ و میرها

به گزارش بلاگ پو، تهران - خبرنگاران - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با توجه به این که حدود 35 تا 40 درصد از میزان مرگ و میرها را بیماریهای قلبی وعروقی به خود اختصاص داده، به تعویق انداختن درمان ها حتی در بحرانی همانند پاندمی کرونا نیز مشکل آفرین است.

خبرنگاران بیماریهای قلبی و عروقی عامل 40 درصد مرگ و میرها

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر مهدی پیشگاهی متخصص قلب با اشاره به اهمیت درمان های اورژانسی در مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی اظهار کرد: حتی اگر به تعویق انداختن درمان ها در مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی کشنده نباشد، می تواند عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

وی یکی از مهمترین دلایل عدم مراجعه به مراکز درمانی افرادی که دچار اختلالات قلبی و عروقی هستند را، ترس از مبتلا شدن به کرونا دانست و تاکید نمود: تاخیر در مراجعه در بعضی موارد می تواند کشنده باشد و به قیمت جان فرد تمام گردد.

پیشگاهی تاکید نمود: آریتمی ها و نارسایی های قلبی که افراد به آن مبتلاهستند باید فورا تحت درمان قرار بگیرند.

وی با بیان این که باید علامت های ابتلا به بیماری های قلبی جدی تلقی گردد، هشدار داد: فشار در قفسه سینه، تنگی نفس، احساس خفگی در زمان دراز کشیدن، خستگی زودرس و تعریق می تواند از علائم و نشانه های مسائل قلبی باشد و باید به محض مشاهده این علائم فورا به مراکز درمانی مراجعه گردد.

این متخصص قلب با بیان این که هر نشانه ای از ابتلا به بیماری قلبی خصوصا در افراد بالای 45 سال باید زنگ خطری برای درمان اورژانسی تلقی گردد گفت: مبتلایان به بیماری های کلیوی و دیابت نیز باید به محض مشاهده هر علامت هشداردهنده ای در اولین فرصت و بصورت اورژانسی به پزشک مراجعه نمایند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به این که بسیاری از علائم و هشدارها می تواند علامتی از بروز بیماری قلبی و یا حتی سکته باشد، گفت: با مراجعه بموقع می توانیم خدمات مناسبی را ارائه دهیم چرا که مراجعه دیرهنگام می تواند منجر به فوت و یا عدم ارائه درمان مناسب گردد به طور مثال تاخیر در درمان بعضی از مسائل قلبی می تواند بخش مهمی از عضلات قلب را دچار مشکل کند.

پیشگاهی با بیان این که 15 تا 20 افراد بالای 50 سال در جامعه مبتلا به فشار خون هستند، ادامه داد: خیلی از این افراد به آریتمی و یا گرفتگی عروق نیزمبتلا هستند و طبق روال قبل از شیوع کرونا ماهیانه یا دوماه یکبار به مراکز درمانی مراجعه می کردند. وی اضافه نمود: اگر بیماری قلبی از نظر پزشک متخصص دارای علائم ثابت است، توصیه می گردد این افراد با مشورت پزشک تعداد مراجعه را به حداقل برسانند.

وی استفاده از بستر فضای مجازی برای چکاپ های دوره ای را راه چاره مناسبی برای کاهش تردد به مراکز درمانی دانست.

عضو هیات علمی دانشگاه با بیان این که ویروس کووید 19، ارگان های مختلف بدن را درگیرمی نماید شرح داد: یکی از عوارض ابتلا به کرونا درگیری بعضی ار ازگان های قلبی و عروقی است چرا که این ویروس در دومسیر اصلی می تواند عملکرد قلب را دچار اختلال کند.

وی ورود ویروس کرونا به سلول های قلب و ریه را از عوارض کرونا دانست و ادامه داد: کرونا می تواند عملکرد قلب و عروق را دچاراختلال کند، این ویروس مستقیما وارد سلول های ریه و قلب شده و ماهیچه های قلب را ضعیف، دچار اختلال و تظاهرات نارسایی قلب در فرد ایجاد می نماید.

پیشگاهی ادامه داد: کرونا در بعضی مواقع بسترعروقی را نیز دچار درگیری و اختلال می نماید و یکی از عارضه های آن می تواند سکته های مغزی یا قلبی باشد.

او تاکید نمود: به دلیل التهابات ثانویه ای که در پی بیماری های ویروسی در فرد ایجاد می گردد، مکانیسم های التهابی هم می تواند تظاهرات قلبی و عروقی را بیش از پیش با اختلال روبرو کند.

وی با بیان این که بعضی مسائل قلبی در زمان شیوع کرونا رخ می دهد ادامه داد: یکی از عوارض کرونا این است که افرادی که هیچگونه مشکل قلبی ندارند را پس از ابتلا به نارسایی قلب، سکته های قلبی، آریتمی و لخته قلبی دچار کند.

پیشگاهی تاکید نمود: گروه دوم افرادی هستند که سابقه ابتلا به بیماری قلبی دارند، به طورمثال فردی دچار نارسایی و یا گرفتگی رگ بوده و متاسفانه مبتلا به کرونا نیز می گردد، ممکن است این فراد دیرتر از سایرین بهبود یابد یا عوارض بیماری در وی بیشتر و یا حتی منجر به مرگ گردد.

وی با اشاره به این که میانگین سنی امید به زندگی در کشور نسبت به سالهای پیش بالاتر رفته گفت: نوع بیماریها و تظاهرات بیماری هایی که جامعه با آن روبرو شده همانند سکته های مغزی و قلبی نیز نسبت به بالاتر رفتن میانگین امید به زندگی نیز افزایش یافته است.

این متخصص قلب دانشگاه رژیم غذایی، وزن و استرس را در میزان عوارض کرونا تاثیرگذار دانست اضافه نمود: کرونا از ابعاد مختلفی افراد را تحت تاثیرقرار داده که مهمترین آن افزایش ناشی از بار فشارهای مالی است بنابراین کوشش برای کاهش تنش و استرس می تواند به میزان قابل توجهی از شدت بروز علائم بیماری های قلبی بکاهد.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 39579

به "خبرنگاران بیماریهای قلبی و عروقی عامل 40 درصد مرگ و میرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیماریهای قلبی و عروقی عامل 40 درصد مرگ و میرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید