داروخانه های زنجیره ای سیستم دارویی کشور را فاسد می کند

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، محمد کوشان ظهر دوشنبه در نشست خبری انجمن داروسازی خراسان رضوی که در محل این انجمن برگزار شد گفت: رسالت انجمن داروسازی از ابتدا تأمین و توزیع دارو به صورت یکنواخت در همه نقاط کشور بوده است.

داروخانه های زنجیره ای سیستم دارویی کشور را فاسد می کند

وی ادامه داد: طرح تأسیس داروخانه های زنجیره ای که به تازگی در برخی محافل مطرح شده است ریشه در سیستم توزیع دارو در کشورهای امریکا و کانادا است که با شرایط مالی کشور ما همخوانی ندارد.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان خراسان رضوی افزود: در این کشورها تعدادی محدودی از شرکت های دارویی توزیع دارو را در کشور به عهده می گیرند که این امر در سیستم مالی کشور ما منجر به انحصار توزیع دارو در چند شرکت خاص می شود.

وی با بیان این که این طرح با توزیع عادلانه دارو در سطح کشور منافات دارد گفت: با انحصاری شدن توزیع دارو، شرکت های دارویی بدون توجه به امر سلامت بر مسائل مالی تأکید خواهند کرد و این امر بر سلامت جامعه تأثیرخواهد گذاشت.

داروخانه های زنجیره ای نگاهی مالی به امر دارو دارند

کوشان ادامه داد: این طرح باعث ورود افراد غیرمتخصص به سیستم دارویی کشور می شود افرادی که صرفا با نگاه مالی وارد بازار دارو می شوند.

وی افزود: به دلیل تبلیغات گسترده ای که درمورد کیفیت داروهای خارجی وجود دارد این شرکت ها به سمت واردات گسترده دارو خواهند رفت که این امر بر صنعت داروسازی کشور ضربه سختی خواهد بود.

کوشان با بیان این که تجمیع قدرت مالی در تعداد محدودی شرکت دارویی باعث فساد در سیستم دارویی کشور خواهد شد شرح داد: این شرکت ها با ایجاد انحصار در صنعت دارو می توانند بر سیسات های دارویی در سطح وزارت خانه هم تأثیرگذار باشند و قیمت دارو را معین کنند.

وی تأکید کرد: داروخانه ها موظفند دارو را به اقصی نقاط کشور برسانند اما با وجود داروخانه های زنجیره ای این شرکت ها تنها در مناطقی اقدام به توزیع دارو می کنند که سودآوری بیشتری داشته باشند.

عطاری ها حق فروش قرص و کپسول ندارند

کوشان به توزیع داروهای شیمایی در عطاری ها اشاره کرد و گفت: هیچ عطاری و داروخانه گیاهی مجاز به فروش قرص یا کپسول نیست و تنها داروهای خود را به صورت گیاهی می توانند به فروش برسانند.

وی ادامه داد: برخی از عطاری ها اقدام به فروش ترامادول به صورت پودر و در قالب کپسول می کنند که مردم به دلیل عدم آگاهی از محتویات این کپسول ها قربانی سودجویی این افراد می شوند.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13008

به "داروخانه های زنجیره ای سیستم دارویی کشور را فاسد می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروخانه های زنجیره ای سیستم دارویی کشور را فاسد می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید