رئیس جمهور عراق در آستانه استیضاح

به گزارش بلاگ پو، عضو مجلس عراق گفت که رئیس جمهور این کشور به دلیل نقض قانون اساسی و مأمورکردن شخصیتی جنجالی برای تشکیل کابینه که موردتوافق فراکسیون اکثریت در مجلس نیست در معرض استیضاح قرار گرفته است.

رئیس جمهور عراق در آستانه استیضاح

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عدن شعلان عضو ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری در مجلس عراق روز پنجشنبه اطلاع داد که برهم صالح رئیس جمهور عراق به دو اتهام نقض قانون اساسی و خیانت استیضاح خواهد شد.

شعلان در مصاحبه با پایگاه خبری المعلومه تاکید نمود: برهم صالح به دو اتهام نقض قانون اساسی و خیانت در معرض استیضاح است، زیرا حق جریان های عظیم شیعی را که نماینده طیف وسیعی از ملت عراق هستند، زیر پا گذاشت.

وی اضافه کرد: سازوکار هایی که رئیس جمهور با مامور کردن شخصیتی جنجالی پی گرفته در حالی که این شخصیت مورد توافق گروه های اکثریت شیعی نیست خیانت به شراکت و توافقی است که فرایند سیاسی عراق در سال 2003 بر اساس آن شکل گرفته است.

محمد البلداوی عضو ائتلاف الفتح مجلس عراق هم پیش از این در مصاحبه با المعلومه شرح داد که همه دلایل برای برکناری برهم صالح رئیس جمهور عراق فراهم است، زیرا او بار ها بر خلاف قانون عمل نموده و مواضع ضد و نقیضی را پیش گرفته است و حالا هم با معرفی نکردن نامزد فراکسیون اکثریت خلاف قانون اساسی عمل نموده است.

ائتلاف شیعی الفتح و ائتلاف شیعی دوله القانون با یکدیگر فراکسیون البناء را تشکیل داده اند که از سوی رئیس مجلس عراق به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس عراق معرفی شده است و بر اساس قانون اساسی اکثریت مجلس عراق که متعلق به شیعیان است باید مامور تشکیل کابینه را برگزینند.

گروه های شیعی عراق تا به امروز بر سر نام نامزد نخست وزیری عراق به تفاهم نرسیدند از همین رو برهم صالح رئیس جمهور عراق 27 اسفند ماه طی مراسمی عدنان الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد. پیش از الزرفی محمد توفیق علاوی برای تشکیل دولت انتقالی عراق مامور شده بود که به دلیل مخالفت بعضی جریان ها با اسامی نامزد های تصدی وزارتخانه ها در کابینه پیشنهادی جدید، در این امر ناکام ماند.

الزرفی از اعضای فراکسیون النصر به رهبری حیدر العبادی (نخست وزیر سابق) در مجلس عراق است، اما معرفی او موجی از مخالفت شدید در میان گروه های مجلسی به راه انداخته است.

او از زمان مکلف شدن طبق قانون 30 روز مهلت دارد کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند که با وجود مخالفت گروه های اصلی شیعی که اکثریت را در مجلس تشکیل می دهند موفقیت الزرفی بعید به نظر می رسد.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 23104

به "رئیس جمهور عراق در آستانه استیضاح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس جمهور عراق در آستانه استیضاح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید