شورای عالی امنیت ملی: تنها راه برقراری صلح در افغانستان توافق مذاکرات بین الافغانی است

به گزارش بلاگ پو، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به عنوان میزبان دومین نشست گفت وگوی امنیتی منطقه در بیانیه ای تاکید نمود تنها راه ایجاد صلح و امنیت در افغانستان، توافق مذاکره شده بین الافغانی با مالکیت و کنترل افغانستان خواهد بود.

شورای عالی امنیت ملی: تنها راه برقراری صلح در افغانستان توافق مذاکرات بین الافغانی است

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرنگاران، در سرانجام نشست یک روزه دبیران، مشاوران امنیت ملی و مقامات عالی رتبه امنیتی هفت کشور ایران، روسیه، چین، هند، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان که با موضوع افغانستان در تهران برگزارشد، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میزبان این نشست در بیانیه ای با اشاره به چالش های مشترکی که با ماهیت فراملی، امنیت کشورهای منطقه را تهدید می نماید، بر لزوم ایجاد سازوکارهای همکاری منطقه ای برای مواجهه با این مسائل تاکید نمود.

در این بیانیه آمده است: دومین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی و مقامات عالی رتبه امنیتی کشورهای منطقه در مورد افغانستان، در تاریخ 18 دسامبر (27 آذر 1398) با میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با شرکت نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوری خلق چین، جمهوری فدراتیو روسیه، جمهوری تاجیکستان، جمهوری هند و جمهوری ازبکستان در تهران برگزار و بر موارد زیر تأکید شد.

1) با آگاهی از این که چالش های مشترکی با ماهیت فراملی از جمله تروریسم، مواد مخدر، جرائم سازمان یافته، مهاجرت، فقر، سطح پایین آموزش وضعف مالی امنیت کشورهای منطقه را تهدید می نماید؛ بر کم اثر بودن اقدامات منفرد هر یک از کشورها برای مواجهه با این چالش ها تأکید نموده، لزوم ایجاد سازوکارهای همکاری منطقه ای برای مواجهه با این مسائل را مورد توجه قرار دادند.

2) با توجه به اهمیت ارتباطات منطقه ای در توسعه مالی و فراوری ثروت و تأثیر آن بر امنیت منطقه، بر لزوم همکاری جمعی برای ایجاد و تقویت راستاهای ترانزیتی امن و توسعه زیرساخت های مورد احتیاج، تسهیل روابط تجاری بین خود و تداوم برنامه های یاری به بازسازی افغانستان تأکید نمودند.

3) با در نظر دریافت اهمیت انرژی در رشد و توسعه مالی کشورهای منطقه و دنیا، بر حق همه کشورهای صادرکننده نفت و گاز برای تأمین احتیاجهای بازار انرژی و حق کشورهای وارد کننده برای دسترسی آزادانه به بازار انرژی در منطقه تأکید و توافق نمودند سازوکارهای منطقه ای برای مقابله با محدودیت های اجباری و تحمیل سیاست های انرژی به کشورها را مورد آنالیز و توافق قرار دهند.

4) با توجه به آن که مسأله افغانستان راه چاره نظامی ندارد؛ تأکید نمودند تنها راه ایجاد صلح و امنیت در افغانستان، توافق مذاکره شده بین الافغانی با مالکیت و کنترل افغانستان خواهد بود.

5) از فرایند صلح با مشارکت تمام اقشار مردم افغانستان حمایت نموده، کلیه طرف های درگیر از جمله طالبان را به شرکت در گفت وگوهای بین الافغانی به منظور یافتن راه چاره سیاسی دعوت نمودند.

6) با توجه به این که ادامه حضور نیروهای نظامی خارجی در افغانستان یکی از مهم ترین دلایل ادامه جنگ و تداوم بی ثباتی شناخته می گردد، بر ضرورت خروج هرچه سریع تر و مسئولانه نیروهای نظامی خارجی با مشورت دولت افغانستان به عنوان یک گام مثبت در راستا صلح، تأکید نمودند.

7) نظر به ضرورت یاری به دولت افغانستان برای تأمین امنیت بعد از خروج نیروهای نظامی خارجی به عنوان لازمه رسیدن به صلح پایدار، شرکت کنندگان توافق نمودند که یافتن راه های مناسب برای همکاری های دفاعی- امنیتی دسته جمعی با دولت افغانستان در دستور کار مشورت های منطقه ای قرار گیرد.

8) ضمن ابراز نگرانی از فرایند انتقال داعش به افغانستان و تأکید بر آن که داعش در مرزهای ملی افغانستان محدود نخواهد ماند؛ بر تدوین راهبرد امنیتی جمعی برای مقابله با داعش به عنوان ضرورتی فوری، تأکید کردند.

9) با اذعان به تأثیرات امنیتی مهاجرت در درون مرزهای ملی و نیز مهاجرت های بین المللی، بر لزوم پرداختن به علل ریشه ای آن و تدوین سیاست های منسجم بین کشورهای منطقه برای کنترل آثار مهاجرت و نیز اهمیت مساعدت کشورهای توسعه یافته به کشورهای منطقه در این رابطه، تأکید کردند.

10) با آگاهی از ارتباط بعضی شبکه های مواد مخدر و جرائم سازمان یافته با گروه های تروریستی، بر لزوم هماهنگی در اجرای سیاست های مبارزه با کِشت، فراوری و ترانزیت مواد مخدر و افزایش ارتباطات کاری بین دستگاه های ذی ربط کشورها تأکید کردند.

به گزارش فارس، دومین نشست گفتگوی امنیت منطقه ای با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی و مقامات عالی امنیتی کشورهای ایران، روسیه، چین، هند، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان روز گذشته (چهارشنبه 27 آذر ماه) در تهران برگزار گردید.

ر

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 17959

به "شورای عالی امنیت ملی: تنها راه برقراری صلح در افغانستان توافق مذاکرات بین الافغانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای عالی امنیت ملی: تنها راه برقراری صلح در افغانستان توافق مذاکرات بین الافغانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید