فودسرویس ها از جذابیت های گردشگری مشهد

به گزارش بلاگ پو، عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد گفت: جذب گردشگر خارجی، نیازمند برنامه ریزی بلندمدت است.

فودسرویس ها از جذابیت های گردشگری مشهد

حمیدرضا کوشا در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه هدف از برگزاری همایش مدیریت نوین در صنعت فودسرویس، آغاز کار بلند مدت است اظهار کرد: فودسرویس ها با مسائل زیادی روبرو هستند و ما تنها به دنبال برگزارکردن یک همایش نبودیم، بلکه به منظور مطلع سازی فودسرویس ها با راهکار این مسائل این هم اندیشی را برگزار کردیم.

وی اضافه نمود: خوشبختانه در دانشگاه ها، سال ها بر این موضوعات کار تخصصی انجام شده است و برای مسائل این صنعت به راهکار های خوبی رسیده اند. در جهان فودسرویس ها و رستوران های معروف مانند مک دونالد و برگرکینگ این مسائل را حل کردند اما ما متاسفانه خیلی عقب هستیم.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه فودسرویس ها بخش عمده اقتصاد شهر ما هستند عنوان نمود: در این همایش سعی کردیم از بخش ها و شرکت های مختلفی که در جامعه با فودسرویس ها در ارتباط و تامین نماینده مواد اولیه فودسرویس ها هستند، دعوت کنیم که با یک دیگر ارتباط برقرار نمایند.

کوشا ادامه داد: این شرکت ها محصولات زیاد و خدمات خاصی دارند که مدیریت فودسرویس ها از آن اطلاعی ندارند.

وی با اشاره به این که در آینده همایش و برنامه هایی خواهیم گذاشت که مسائل این فودسرویس ها را حل نماید اشاره نمود: در این همایش سعی شده است که نقشی برای دانشگاه و شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته گردد تا فودسرویس ها را با آنان آشنا کنیم.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد تاکیدکرد: هدف از این همایش آموزش نبوده؛ بلکه آشنایی فودسرویس ها با حوزه های تخصصی است که در صورت احتیاج در آینده از آموزش و مشاوره های تخصصی شرکت های مشاوره ای و دانش بنیان، دانشگاه و شرکت های تامین نماینده استفاده نمایند.

کوشا با بیان این که موضوع در سفر به مشهد، زیارت علی بن موسی الرضا است گفت: مسافری که به مشهد می آید، باید تجربه خوبی از سفر خود داشته باشد. برای این کار باید مهمان پذیری خوب انجام شده و غذای خوبی سرو گردد. خدمات باید در شان کسی که برای زیارت به مشهد می آید، باشد. فردی که به مشهد می آید، شان و صندلیی دارد که باید حفظ گردد.

وی گفت: خدمات ما تاکنون بسیار خوب بوده است، اما می تواند بهتر از این باشد. صندلی فودسرویس ها به عنوان یکی از اجزای مهمان پذیری شهر بسیار مهم است. امیدواریم با این برنامه ها بتوانیم شان زائر و گردشگر را بهتر رعایت کنیم. شهر مشهد در کشور بهترین است و می تواند هم چنان پیشرو باشد.

کوشا افرود: یکی از جذابیت های شهر مشهد فودسرویس ها هستند. کسی که به مشهد می آید، این ذهنیت را دارد که می تواند در این شهر غذاهای خوبی را میل کند.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: متاسفانه در خارج از کشور و در نگاه جهانی، شناخت نسبت به فودسرویس های مشهد بسیار کم است و ما در این زمینه خیلی خوب کار نکردیم.

وی با اشاره به این که کشورهای عربی آشنایی خوبی با فودسرویس دارند. آن ها بعد از زیارت متوجه فودسرویس های خوب شهر مشهد شدند، ادامه داد: متاسفانه ما در زمینه معرفی خود در نگاه جهانی پیروز نبودیم. مشهد شهری است که از لحاظ مهمان داری، هتل داری، فودسرویس و... یکی از بهترین شهرهای ایران است.

کوشا عنوان نمود: خوشبختانه شهر مشهد، به صورت آرام آرام به سمت معرفی خود در زمینه فودسرویس، هتل داری، مهمان داری و... حرکت می نماید؛ اما به نظر من این موضوع کند است و هنوز جای کار دارد.

وی اضافه نمود: عملکرد گذشته ما خوب نبوده است اما ما انتظار داریم با ایجاد فضای تعاملی، بتوانیم همه را دور هم جمع نموده و با هم اندیشی ، برنامه ریزی بهتری برای آینده داشته باشیم.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد گفت: معرفی مشهد به جامعه هدف دیگر مانند گردشگر خارجی غیرمسلمان و غیرشیعه احتیاجمند برنامه ریزی بلندمدت است. اگر ما بتوانیم گردشگران را حتی برای تجربه مهمان پذیری خوب جذب کنیم، می توانیم آنان را با فرهنگ و دین نیز خود آشنا کنیم.

کوشا گفت: ثبت غذاهایی مثل شیشلیک در جهان گام موثری بوده است اما کافی نیست. باید برای مخاطب عام، کوشش بیش تری کنیم که به وسیله تبلیغات و فعالیت در فضاهای مجازی با فودسرویس ها آشنا شوند.

وی با بیان این که در حال حاضر حدود 4000 فودسرویس در مشهد وجود دارد اظهار کرد: شهر مشهد به واسطه گردشگر و زائرپذیر بودن آن، احتیاجمند فودسرویس های بیشتر و با کیفیت است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این که در آینده مردم به دلیل مشغله کاری، بیشتر خریدهای خود را از فودسرویس ها انجام خواهند داد اعلام کرد: مشهد قطب غذا است و یکی از جاذبه ها و تفریحات شهر، فودسرویس ها هستند. اگر می بینیم که بعضی فودسرویس ها نمی توانند خود را معرفی نمایند و بعد از مدتی تعطیل می شوند، به این دلیل است که آن ها نتوانستند مشتری را جذب نمایند.

کوشا اضافه نمود: در این زمینه، جای مشاوره و آموزش کاملا خالی است و دیده می گردد. ما در حوزه صنایع غذایی و مدیریت احتیاج به آموزش داریم. بعضی مدیران فودسرویس ها آشپزهای خوبی هستند اما کسی که می خواهد یک فودسرویس را اداره کند، باید مدیریت را بلد باشد. بعضی مدیران فودسرویس ها با آموزش مدیریت آشنایی ندارند.

وی گفت: آموزش مدیریت سال هاست که در دانشگاه ها تدریس می گردد اما به طور تخصصی در حوزه رستوران داری، هتل داری، مهمان پذیری و... آموزش داده نمی گردد. متاسفانه ارتباط دانشگاه با مدیران صنعت فودسرویس، ضعیف است و ضروری است فضایی ایجاد شده و زبان هایمان را به یک دیگر نزدیک کنیم.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: نیروهایی که این صنایع احتیاج دارند، فارغ التحصیلان کارشناسی و یا کارشناسی ارشد نیستند بلکه باید دوره های آموزشی کوتاه مدت و متمرکز دیده باشند.

وی ادامه داد: دوره های دانشگاهی، واحد درسی زیادی دارد و کاملا تخصصی و نظری است. برای نیرو متخصص ضروری است دوره های کوتاه مدت کاربردی تعریف گردد که این امر احتیاجمند زمان است اما دانشگاه علمی کاربردی نیز می تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا نماید.

کوشا با بیان این که تعاملات در کشور ما ضعیف است عنوان نمود: کسانی که گرید برتر فودسرویس هستند با دوره های آموزشی و تحصیلات تخصصی در زمینه کار خود آشنایی دارند. در شهر مشهد حدود 30 فودسرویس وجود دارد که رفتارهای تخصصی را آموزش دیدند و در کار خود استفاده می نمایند اما اکثریت فودسرویس ها با این موضوع آشنا نیستند. ما باید به سمتی برویم که فودسرویس های ضعیف را آشنا و توانمند سازیم.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 11548

به "فودسرویس ها از جذابیت های گردشگری مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فودسرویس ها از جذابیت های گردشگری مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید