مریخ جای زمین را پُر خواهد نمود؟

به گزارش بلاگ پو، زمین تنها سیاره قابل سکونت انسان که تا به امروز حاکمیت خود بلامنازع خود را حفظ نموده است. اما کارشناسان هشدار غیر قابل سکونت شدن زمین را در یک دهه گذشته بار ها و بار ها تکرار نموده اند.

مریخ جای زمین را پُر خواهد نمود؟

به گزارش خبرنگاران و به نقل از خبرنگاران، به عنوان مثال هانس یوآخیم شلن هوبر، موسس انستیتوی تغییرات آب و هوایی پتسدام یکی از بلندپایه ترین دانشمندان جهان در زمینه تغییرات اقلیمی، در یک سخنرانی در سال 2017 به وضوح هشدار داد که سال 2020 ضرب الاجل جلوگیری از گرمایش بیش از اندازه زمین است.

کارشناسان معتقدند جنگل زدایی و مصرف بی رویه منابع می تواند در دو تا چهار دهه آینده به فروپاشی کامل تمدن انسانی منجر گردد. بر اساس مقاله ای که سال جاری در مجله Nature Scientific Reports منتشر شد، آمده است: اگر انسان به نابودی جنگل های جهان ادامه دهد، زمین دیگر نمی تواند ظرفیت چشمگیر جمعیت را تحمل کند.

تمام این هشدار ها بعضی از کشور ها را به ایجاد برنامه های بلند پروازانه سوق داد، برنامه هایی از نوع سکونت در فضا. پرچمدار این نظریات ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس اکس است. ایلان در صدد است یک میلیون نفر را تا سال 2050 در مریخ ساکن کند.

*ایلان ماسک درباره جزئیات این طرح گفته است: زندگی در مریخ ابتدا در سازه های گنبدی شکل شیشه ای آغاز خواهد شد. سیاره سرخ انتها همانند زمین از حیات پشتیبانی خواهد نمود. بشر هنوز با این چشم انداز بلندپروازانه فاصله بسیار زیادی دارد. زمینی سازی مریخ آنقدر کند صورت می گیرد که در طول حیات ما رخ نخواهد داد. البته شاهد برپایی کلونی انسانی در این سیاره خواهیم بود. تمدن های پیشرفته آینده که خرابه های به جای مانده از ما را کشف می نمایند، ما را به خاطر بلندپروازی هایمان تحسین خواهند کرد. زمینی سازی مریخ به طور حتم یکی از شگفت انگیزترین پروژه های تاریخ بشر خواهد بود.

البته تحقیقی که در سال 2018 اجرا شده، نشان می دهد که دی اکسید کردن موجود در مریخ آنقدر نیست که بتواند فشار اتمسفری این سیاره را به سطح قابل تنفس برای انسان برساند اما این محدودیت ها هیچ کدام مانع نشده اند تا ماسک کوشش ها و رویاپردازی را متوقف کند.

*مریخ مرکز توجه فرضیه های علمی بسیاری درباره امکان سکونت انسان در آن است. شرایط سطحی مریخ و احتمال وجود آب سبب می شوند که این سیاره غیر از زمین قابل سکونت ترین جرم برای انسان در منظومه شمسی باشد. برای رسیدن به مریخ از زمین انرژی کمتری در هر واحد جرم (دلتا وی) مورد احتیاج است.

شرایط سطح مریخ از لحاظ دما و فشار جوی از هر سیاره دیگری به جز بالای ابر های ونوس به شرایط زمین نزدیک تر است. اما به هر ترتیب سطح مریخ برای زندگی انسان ها و بیشتر موجودات زنده شرایط مساعدی ندارد. علت آن فشار هوای بسیار کم، یعنی جوی با تنها یک درصد اکسیژن و نبود آب به حالت مایع است.

در سال 2012 گزارشی منتشر شد مبنی بر این که تعدادی گلسنگ و سیانوباکتری در شرایط شبیه سازی شده زنده ماندند و بعد از 34 روز زندگی مریخی در آزمایشگاه مرکز هوافضای آلمان (DLR) سازگاری چشمگیری برای فرایند فتوسنتز از خود نشان دادند. دانشمندان قسمت هایی از زمین را برای مقایسه با مریخ کاوش نموده اند و به این نتیجه رسیده اند که دمای مریخ در عرض جغرافیایی پایین شبیه به دمای قطب جنوب است.

*روز مریخی معروف به هور بسیار با روز زمینی نزدیک است. یک روز که بر مبنای خورشید محاسبه شده باشد در کره مریخ 24 ساعت و 39 دقیقه و 35.3244 ثانیه است.

پهناوری رویه کره مریخ فقط 28.4 درصد از مساحت رویه کره زمین کمتر است و مقدار خشکی های زمین فقط کمی بیش از سطح مریخ است. شعاع مریخ نصف زمین و جرم آن یک دهم زمین است.

انحراف محوری مریخ 25.19 درجه و انحراف محوری زمین 23.44 درجه است. در نتیجه بهرام هم مانند زمین فصل دارد، البته فصل های مریخ دوبرابر فصول زمین به درازا می کشند، زیرا هر سال مریخ 1.88 برابر سال زمین است. قطب شمال مریخ هم اینک به سوی صورت فلکی ماکیان (دجاجه) اشاره می نماید و نه به خرس کوچک.

مریخ جو دارد. با وجود رقیق بودن (0.7 جو زمین) این جو در برابر پرتوافکندن های خورشیدی و کیهانی مقداری حفاظت فراهم می نماید. از وجود این جو هم چنین می توان برای ترمز هوایی فضاپیما های وارد شونده به مریخ استفاده کرد که این کار پیش از این بار ها اجرا شده است.

مشاهدات اخیر فضاگرد های ناسا وجود آب در سیاره بهرام را تأیید نموده است. از قرار معلوم، مریخ مقادیر قابل توجهی از تمامی عناصر لازم برای نگهداری از زیست، از نوع زمینی اش را داراست.

*با وجود تمام برنامه های در حال انجام توسط کشور های مختلف هزینه سفر به مریخ چیزی در حدود 6 تا 500 میلیارد دلار تخمین زده شده است. اما زندگی در مریخ رویایی است که سال ها توسط دانشمندان ناسا و سایر سازمان های فضایی جهان برای دستیابی به آن کوشش می نمایند. شرایط سطحی این سیاره و وجود آب در آن باعث شده که این سیاره تنها گزینه روی میز برای زیست در خارج از کره زمین باشد.

با وجود اینکه پروژه های زیادی برای سکونت در مریخ در حال انجام است، اما هنوز هم رسیدن به این آرزوی دیرینه کاملاً دست نیافتنی به نظر می آید، زیرا علاوه بر هزینه زیاد اگر انسان ها بخواهند به مریخ پای بگذارند باید در داخل گنبد هایی پر از اکسیژن قرار داشته باشند.

باید صنعت و کشاورزی نیز روی این سیاره راه اندازی گردد، هنوز معین نیست که زنان به راحتی می توانند در مریخ فرزند به جهان بیاورند یا خیر. علاوه بر این در مریخ مواد غذایی قابل دسترس نیست؛ بنابراین می توان گفت با چالش های موجود ذکر شده برای سکونت در مریخ علاوه بر اینکه نمی توان در چند دهه آینده منتظر سکونت در مریخ بود، باید با قاطعیت گفت که اگر هم امکان سکونت در مریخ فراهم گردد فقط برای عده معدودی خواهد بود که هزینه زیادی هم در پی دارد.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 38834

به "مریخ جای زمین را پُر خواهد نمود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ جای زمین را پُر خواهد نمود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید