مسائل حریم تهران، تهدیدی برای آینده پایتخت، لایحه مشخص تکلیف حریم تهران در هیئت دولت خاک می خورد

به گزارش بلاگ پو، عدم حل مناقشات در خصوص مناطق خارج از محدوده شهری و مورد اختلاف بین شهرستان ها و شهرداری تهران علاوه بر این که باعث محروم شدن مردم ساکن در آنها از خدمات مطلوب می گردد شرایط را برای تبدیل به بستر بروز تهدیدهای مختلف فراهم نموده است.

مسائل حریم تهران، تهدیدی برای آینده پایتخت، لایحه مشخص تکلیف حریم تهران در هیئت دولت خاک می خورد

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، بحث حریم استان تهران کلاف سردرگمی شده است که به عنوان موضوعی با پیچیدگی های خاص همواره مسائل و مداخلاتی را در بحث ارائه خدمات و نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز به همراه داشته است. به عنوان مثال در منطقه احمد آباد در میانه اسلامشهر و تهران هنوز یک منطقه مورد مناقشه میان دو شهرداری است و همین اختلاف باعث شده تا در این منطقه سبز که غالباً باغ و زمین های کشاورزی را شامل می گردد عرصه برای فرصت طلبان فراهم شده و بسیاری از زمین های آن به قهوه خانه و قلیان سرا و تالارهای عظیم و کوچک تبدیل گردد.

نکته دیگری که در ارتباط با این مناطق تحت مناقشه شهرستان ها و شهرداری تهران قرار گرفته این است که بسیاری از جمعیت های ساکن این مناطق در شهر تهران به ارائه خدمت می پردازند ولی از خدمات آن محروم هستند و یا در موردی دیگر این که بسیاری از خدمات تولیدی و کارگاهی در مناطق حاشیه ای و حریمی جریان دارد ولی دفاتر مرکزی این شرکت ها در داخل شهر تهران دایر بوده و این موضوع باعث می گردد عوارض زیست محیطی، مالی و آسیب های آن گریبانگیر مناطق حاشیه ای گردد در حالی که درآمدهای مالیاتی ودیگر مواهب آن به جیب شهرداری تهران برود.

مناطق حاشیه پایتخت ریه شهر محسوب شده و می تواند در شرایطی که شهر احتیاج به گسترش و یا تهیه کمربند سبز دارد به کار گرفته گردد که تعارض میان حریم مصوب و تقسیمات کشوری مانع از خدمت رسانی مناسب به آن مناطق می گردد.

مجتبی شکری در مصاحبه با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران در ارتباط با چالش های مدیریت شهری در حوزه حریم اظهار کرد: حریم های شهری جزء مناطق مشکل دار خدمات رسانی هم در حریم و هم مناطق است.

وی با اشاره به این مطلب که عمده ترین درگیری های حوزه حریم در نواحی 6 و 7 منطقه 18، ناحیه 5 منطقه 19، ناحیه 7 منطقه 15 و منطقه 20 قرار گرفته است، گفت: این مسائل در تهران به این دلیل است که ما در تهران یک بخش حریم مصوب تهران داریم و از سوی دیگر در بخش تقسیمات کشوری پهنه هایی را به عنوان شهرستان های مجاور داریم که ضروری است تطبیق ها اجرا شده و مسئولیت ها معین گردد.

مدیرکل حریم شهر تهران اضافه نمود: حل مسائل حریم شهر تهران سال ها قرار بود از سوی وزارت کشور، استانداری و شهرداری تهران حل گردد زیرا این موضوع باعث بروز مسائلی هم در بحث خدمات رسانی و همچنین جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و صیانت از حریم می گردد.

شکری با بیان این مطلب که وقتی در صیانت از حریم وارد محدوده های شهرستان هایی همچون ری، قدس یا اسلامشهر می شویم اعلام می گردد که ما به صورت ویژه وارد شده و باید با شهرداری و فرمانداری مربوطه هماهنگ کنیم و این موضوع احتیاجمند آرای قضائی است، گفت: معمولاً موضوعات با حمایت قضائی و به صورت محبت آمیز و برادرانه حل می گردد ولی این معضل همواره به لحاظ قانونی وجود دارد. بعضاً شهرستان ها اعلام می نمایند که آن مناطق محدوده سرزمینی آنها است و ما نیز آن مناطق را در محدوده حریم شهر تهران می دانیم.

وی ادامه داد: تهران به عنوان پایتخت و ام القرای دنیا اسلام به وضعیتی رسیده که بگوییم شهر تهران در فلان نقطه به انتها می رسد و برای موضوعاتی همچون کمربند فضای سبز هیچ حریمی ندارد. در حال حاضر قصد داریم در یکی از شهرستان های جنوب غرب تهران پلی ایجاد کنیم ولی شهرستان اعلام می نماید این منطقه در محدوده ما قرار گرفته است در حالی که آنها حتی برای آن پروژه بودجه ای هم ندارند.

مدیرکل حریم شهر تهران با اشاره به این مطلب که مثلاً عدم خدمت رسانی و جمع آوری زباله در منطقه ای همچون چهاردانگه باعث درگیری خواهد شد، گفت: برطرف این مسائل و تعارضات به وسیله مقامات بالاتر قابل حل است. ما همواره در روستاها و نواحی که در حریم هستند هزینه هایی را انجام می دهیم که هزینه بالایی را برای شهرداری تهران دارد بدون این که هیچ گونه چشم طمعی به آنها داشته باشیم.

شکری با بیان این که اگر قرار باشد تخلفی صورت گیرد و درآمدی از حریم کسب گردد تنها یک مجوز اضافه طبقه در شمال شهر تهران 10 برابر تخلف در حریم منفعت به دنبال خواهد داشت، اذعان کرد: وقتی شهرداری تهران از هرگونه هزینه های شهرفروشی صرفنظر می نماید به حریم خود که به عنوان آینده و ریه شهر محسوب می گردد تعرض ننموده و آن را به فروش نمی رساند.

وی اضافه نمود: ما مسائل و مسائل حریم را با استانداری مطرح نموده ایم و در حال حاضر این موضوع در حال آنالیز است تا ما بتوانیم ضمن حل آن خدمات رسانی به مناطق حریم که بعضاً هم جزو مناطق محروم هستند را نیز تحت پوشش قرار دهیم.

مدیرکل حریم شهر تهران توضیح داد: علی رغم این که لایحه ای را در ارتباط با بحث حریم شهر تهران تقدیم دولت نموده ایم ولی این موضوع یک سال و نیم مسکوت مانده و به نوعی حل آن فرسایشی شده است.

شکری اذعان کرد: در حال حاضر ما به خط قرمز نزدیک می شویم. سال جاری سال حساسی را در پیش رو داریم زیرا ماه های منتهی به تغییر دولت، شورا و شهرداری ها بوده که این موضوع زمان پرهیجان و پراضطرابی را ایجاد می نماید و فرصت طلایی را در اختیار افراد سودجو قرار می دهد.

وی با اشاره به این مطلب که برطرف مشکل حریم باید به صورت قانونی انجام گردد، گفت: ما تا پیش از انتها سال می بایست راهکارهای اجرایی حریم را آماده کنیم تا زمانی که بحث در کمیسیون های جدید مجلس شورای اسلامی مورد آنالیز قرار می گیرد از آمادگی لازم برخوردار باشیم زیرا آنالیز این موضوع به زمان تغییر دولت نزدیک است.

راه چاره مشکل حریم و تعارضات میان منطقه ای آن باید با نگاهی طولانی مدت و راهبردی حل و فصل شده یا برای آن چاره جویی گردد. تعدد مدیریت و یا عدم وجود مدیریت و راهبرد واحد مدیریتی برای مناطق حریم به جز آن که آینده و زمان حال ساختار جغرافیا و زیست محیطی شهرها را به مخاطره بیندازد هیچ حاصل دیگری ندارد و این مسئله جز با همکاری چندین نهاد حاکمیتی اعم از اجرایی و قانونگذاری حل شدنی نیست.

4105

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 28544

به "مسائل حریم تهران، تهدیدی برای آینده پایتخت، لایحه مشخص تکلیف حریم تهران در هیئت دولت خاک می خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل حریم تهران، تهدیدی برای آینده پایتخت، لایحه مشخص تکلیف حریم تهران در هیئت دولت خاک می خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید