نکات ضروری در نصب دودکش

به گزارش بلاگ پو، اطمینان از درست کار کردن وسایل گرمایشی یک امر بسیار لازم است که تمام افراد باید به آن توجه نمایند. این وسایل باید از کارایی مناسب برخوردار باشند و در صورت بروز ایراد حتما از یک متخصص برای برطرف آن یاری گرفته گردد. وسایل گرمایشی به همان اندازه که می توانند آرامش و راحتی را برای ما به ارمغان آورند به همان اندازه ممکن است خطرناک باشند و سلامتی انسان را به مخاطره بیندازند. سالانه اتفاقات ناگواری در سراسر جهان به دلیل بی توجهی به وسایل گازسوز و عدم رعایت نکات ایمنی اتفاق می افتد، بنابراین نصب وسایل گازسوز و دودکش آنها باید با دقت انجام گردد.

نکات ضروری در نصب دودکش

با فرا رسیدن فصل سرما رعایت نکات ایمنی در نصب وسایل گرمایشی از جمله بخاری بسیار لازم است. استفاده از وسایل گازسوز به دلیل ایجاد گاز مونوکسید باید با احتیاط صورت گیرد تا از ایجاد حوادث ناگوار جلوگیری شود. یکی از مواردی که در نصب وسایل گرمایشی بسیار حائز اهمیت است، انتخاب صحیح دودکش و نصب درست آن است. گاز ناشی از سوخت ناقص بدون رنگ و بو بوده و قابل تشخیص نمی باشد، از این رو با رعایت یکسری نکات می توان از پخش آن در فضا و ایجاد خطرات احتاقتصادی ممانعت نمود. تمام وسایل گازسوز برای انتقال این گاز سمی به خارج از ساختمان به دودکش احتیاج دارند. اگر کوچکترین ایرادی در دودکش به وجود آید و یا راستا آن به هر دلیلی مسدود شود، گاز مونوکسید برگشته و فضا را آلوده می نماید.

جنس دودکش باید از متریالی انتخاب شود که در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته و دچار هیچ گونه منفذ و یا نشتی نشود. سیمان و ورق های گالوانیزه دو متریال ایده آل برای ساخت دودکش به شمار می آیند اما استفاده از لوله های پلاستیکی به علت مقاومت پایین در برابر حرارت و دودکش های آجری به علت داشتن منفذ به هیچ عنوان مجاز نمی باشد. دودکش های آکاردئونی آلومینیومی نیز به دلیل عدم آب بندی گزینه مناسبی به شمار نمی آیند. دودکش باید از سمت بالا به هوای آزاد مرتبط باشد تا گازهای سمی را از ساختمان دور نماید. اتصالات آن نیز باید آب بندی شوند و ثبات و استحکام آنها مورد آنالیز قرار گیرد. دودکش باید توسط بست در محل خود محکم شود. نصب زانو در راستا دودکش کارایی آن را پایین می آورد، به همین دلیل تا جایی که ممکن است نباید از زانو استفاده شود. دودکش هایی که به صورت توکار نصب می شوند باید از سطح پشت بام بلندتر و از دیوارهای مجاور فاصله داشته باشند.

آب گرمکن، بخاری و شومینه حتما باید دارای دودکش باشند و نباید از یک راستا برای راهنمایی گاز ناشی از سوخت برای آنها استفاده نمود. دودکشی که برای وسایل گازسوز انتخاب می شود باید نسبت به لوله خروجی این وسایل بزرگتر باشد تا به راحتی گاز مونوکسید کربن را به بیرون راهنمایی کند. هر دودکش احتیاج به کلاهک دارد زیرا کلاهک از ورود باران، برف و … به مجرای دودکش جلوگیری می نماید و باعث می شود دود به شکل ایده آل و اصولی از دودکش خارج شود. کلاهک را باید با احتیاط روی دودکش قرار داد و از اعمال فشار بیش از حد که موجب آسیب دیدن آن می شود خودداری کرد. هرزگاهی باید کلاهک دودکش را چک نمود تا اگر در اثر باد یا عوامل دیگر افتاده است، آن را در جای خود قرار داد. اگر دودکش بر روی سقف ساختمان نصب می شود باید بار آن بر روی پایه بیفتد تا از کج شدن آن و یا افتادن کلاهک ممانعت شود. اما اگر محل نصب آن بر روی نما است باید آن را با بست به دیوار محکم نمود. عبور دودکش از دیوارهای ساختمان و یا شیشه پنجره امری غیر اصولی است اما در صورت انجام این کار باید روزنه ای برای تهویه هوا در زیر درب ها ایجاد شود. علاوه بر آن دودکش باید عایق بندی شود خصوصاً اگر در معرض هوای سرد بیرون قرار گرفته است. هنگام نصب دودکش باید به این نکته دقت شود که از نصب زانو و ایجاد پیچ و خم های اضافی جلوگیری شود.

قبل از استفاده از وسایل گرمایشی باید از شرایط دودکش آنها اطمینان حاصل کرد. گاهی راستا دودکش ها به دلایل مختلف مانند لانه پرندگان مسدود می شود و همین امر منجر به بازگشت گازهای سمی به داخل ساختمان می شود. گاهی اوقات نیز ممکن است مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز راستا دودکش را مسدود نموده باشند، از این رو آنالیز راستا دودکش بسیار حائز اهمیت است و باید بدان توجه ویژه معطوف شود. علاوه بر آن کلاهک دودکش باید به سمت بالا نصب شود، در صورت چرخش آن به سمت زمین دودکش کارایی لازم را نخواهد داشت. دودکش هایی که به صورت مشترک مورد استفاده قرار می گیرند باید توسط متخصصین حوزه تاسیسات ساختمانی مورد تایید واقع شوند زیرا در صورت عدم رعایت ایمنی حوادث ناگوار جانی و اقتصادی اتفاق خواهد افتاد. دودکش هایی که در موتورخانه نصب می شوند باید کاملاً دودبند شوند تا از نشت مونوکسید کربن به داخل موتورخانه جلوگیری شود. علاوه بر آن عبور دودکش از سقف کاذب حمام منجر به پوسیده شدن آن می شود، از این رو از انجام این کار باید خودداری شود.

زمستان فصلی سرد و طولانی است که احتیاج به وسایل گرمایشی در آن امری بسیار ضروری می باشد. رعایت نکات ایمنی و تست لوله های دودکش می تواند از بروز خطرات جانی جلوگیری نماید، بنابراین نصب دودکش مناسب و اطمینان از عمکرد صحیح آن باید جدی گرفته شود. با انجام یک آزمایش ساده می توان متوجه عملکرد اصولی دودکش شد. زمانی یک دودکش به طرز صحیح کار می نماید که بدنه لوله وسایل گرمایشی داغ باشد. سرد بودن آن حاکی از ایجاد مشکل در راستا دودکش است. قرار دادن دستگاه های تشخیص گاز دی اکسی کربن در محل زندگی یاری شایانی به جلوگیری از خطرات احتاقتصادی می نماید اما این دستگاه ها را باید با کیفیت مناسب خریداری نمود تا از استاندارهای لازم برخوردار باشند.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ساختمانچی
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 17880

به "نکات ضروری در نصب دودکش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات ضروری در نصب دودکش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید