پنبه تراریخته راهکاری برای فرار از سم پاشی های بی رویه

به گزارش بلاگ پو، رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: طرح کلان پنبه تراریخته شاید یکی از راهکارها برای فرار از سم پاشی های بی رویه باشد.

پنبه تراریخته راهکاری برای فرار از سم پاشی های بی رویه

به گزارش خبرنگاران، قربانعلی روشنی در نخستین همایش ملی روز جهانی پنبه که با حضور مسئولان و کارشناسان کشوری و استانی و پنبه کاران در مجتمع فرهنگی هنری سرو کاشمر برگزار گردید، عنوان نمود: چون ارزشمندترین گیاه از نظر ارزش اضافه نموده در جهان پنبه است به همین دلیل اکثر کشورهای توسعه یافته به این محصول توجه ویژه ای دارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای جهان اعداد قابل توجهی را به عنوان یارانه به این محصول اختصاص می دهند، گفت: برای کشاورزان داخلی سخت است که بدون حمایت بتوانند با بازار جهانی رقابت نمایند.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور ادامه داد: طرح کلان پنبه تراریخته شاید یکی از راهکارها برای فرار از سم پاشی های بی رویه باشد، بعضی افراد مخالف سم هایی که به محیط، آب و خاک خسارت می زند، نیستند ولی وقتی در محصولی تغییرات ژنتیکی رخ داده زیادی در مورد آن تبلیغات منفی می نمایند.

وی بیان نمود: بسیاری کشورها پنبه تراریخته دارند، به طوری طراحی شده که اولین تغذیه آخرین تغذیه لارو خواهد بود و بقای نسل ندارد و عملکرد بسیار خوبی در شرایط شور داشته است. اگر مسائل قانونی رفع گردد آمادگی داریم به سرعت این محصول را در اختیار جامعه کشاورزی قرار دهیم، به رغم اینکه پنبه محصولی است که باید برای تکنولوژی های بعد از کشت سرمایه گذاری کنیم و مکانیزاسیون را به یاری این محصول بیاوریم اما غفلت نموده ایم.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور عنوان نمود: در صنعت الیاف فقط 500 میلیارد دلار سود دارد ولی ما خیلی راحت غفلت کردیم و تسلیم شعاری شدیم که می گوید لذتی که در واردات است در فراوری نیست.

50 درصد احتیاج کشور سال جاری تامین خواهد شد

در این همایش همچنین مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال جاری 90 هزار و 250 هکتار در کشور پنبه کشت شده که در مقایسه با سال گذشته رشد 27 درصد داشته است.

ابراهیم هزارجریبی اضافه نمود: امیدواریم با کوشش هایی که انجام شده در عملکرد هم شاهد رشد 80 درصدی باشیم و به فراوری 228 هزار تن که طبق برنامه است، برسیم.

وی پیش بینی کرد: سال جاری حدود 65 تا 70 هزار تن الیاف پنبه تامین گردد که براساس مصرف سال گذشته 50 درصد از احتیاج کشور تامین خواهد شد.

هزارجریبی بیان نمود: هرچند کشاورزان به برنامه خوداتکایی لبیک گفتند و سطح زیر کشت و عملنمودها افزایش یافت اما هنوز راضی نماینده نیست و انتظار داریم حاصل کار کشاورزان به نحو مطلوبی خریداری گردد تا در سال های آینده توسعه این محصول را به صورت پایدار داشته باشیم.

وی کنترل آفات را یکی از معضلات اصلی زراعت پنبه دانست و گفت: به رغم اینکه پنبه از گیاهان پرآفت است، اما پاییز سال قبل در این خصوص نشست های متعددی داشتیم که نتیجه آن منجر به تشکیل کمیته تخصصی گیاه پرشکی پنبه در سازمان حفظ نباتات شد.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی اضافه نمود: سه استان مهم گلستان، خراسان رضوی و فارس را در پایلوت های حمایتی قرار دادیم و سال جاری با توجه به اینکه در بعضی از مناطق آفات بیشتری داشتیم، کنترل بهتری صورت گرفت.

وی ادامه داد: سازمان حفظ نباتات باید سبد سموم مربوط به آفات مختلف را متنوع نموده تا کشاورزان استفاده بهتری ببرند هرچند مبارزه های بیولوژیک هم در دستور کار واقع شده است. به رغم اینکه در بخش برداشت پنبه گام های خوبی برداشته شده و تسهیلات کم بهره و یارانه های دولتی تامین شد اما بنا به دلایلی نشد کمباین ها را از کشورهای مختلف وارد کنیم.

هزارجریبی عنوان نمود: شرکت های داخلی فراوریاتی از کمباین ها دارند که گلایه کشاورزان در مورد کیفیت نداشتن این کمباین ها در برداشت و دیگر ایرادات اعلام شد.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13243

به "پنبه تراریخته راهکاری برای فرار از سم پاشی های بی رویه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنبه تراریخته راهکاری برای فرار از سم پاشی های بی رویه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید