گزارش، ترکیه به دنبال استفاده از ظرفیت های پاکستان

به گزارش بلاگ پو، روابط ترکیه و پاکستان در سالیان اخیر علاوه بر حوزه های سیاسی٬ دفاعی و امنیتی٬ در بخش فرهنگی نیز رشد نموده و تیم اردوغان به دنبال آن است که از ظرفیت های پاکستان بهره بیشتری بگیرد.

گزارش، ترکیه به دنبال استفاده از ظرفیت های پاکستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که به پاکستان سفر نموده٬ مورد استقبال گرم عمران خان نخست وزیر این کشور نهاده شد.

اردوغان اعلام نموده که تقویت و توسعه روابط با اسلام آباد٬ از اهداف مهم سیاست خارجی ترکیه است.

عمران خان که در همان روزهای نخست رسیدن به پست نخست وزیری پاکستان٬ به ترکیه سفر نموده بود٬ در فرودگاه نورخان اسلام آباد در یک اقدام نمادین و مهمان نوازانه شخصاً پشت فرمان نشست و اردوغان را به محل اقامت دو روزه او منتقل کرد.

پاکستان به عنوان یک کشور اسلامی پرجمعیت با 215 میلیون نفر جمعیت و برخورداری از صندلی علمی مناسب در منطقه٬ برای ترکیه ارزش ویژه ای دارد و علاوه بر ظرفیت های سیاسی٬ اطلاعاتی و هسته ای٬ بازار مصرف بزرگی هم دارد که ترکیه به دنبال فتح بخشی از این بازار است.

از زمان اعلام استقلال پاکستان در سال 1947 میلادی٬ ترکیه از نخستین کشورهایی بود که این کشور را به رسمیت شناخته و روابط سیاسی رسمی با اسلام آباد برقرار کرد.

حجم پایین مبادلات بازرگانی

روابط ترکیه و پاکستان در سالیان اخیر٬ در حوزه های سیاسی٬ دفاعی و امنیتی٬ در بخش فرهنگی هم رشد نموده و تیم اردوغان به دنبال آن است که از ظرفیت های پاکستان بهره بیشتری بگیرد.

روابط آنکارا - اسلام آباد به سطح ایجاد کمیته عالی همکاری های استراتژیک رسیده و بین دو کشور٬ تا به امروز 60 سند و توافق نامه امضا شده است. اما هنوز هم روابط مالی ترکیه و پاکستان در حد مطلوبی نیست که بتواند خواسته های وزارت بازرگانی ترکیه را برآورده کند.

حجم مبادلات بازرگانی بین این دو کشور در نقطه اوج و در سال 2018 میلادی به 800 میلیون دلار رسید اما در حال حاضر٬ این رقم پایین آمده و افزایش مبادلات٬ احتیاج به کوشش و فعالیت بیشتری دارد. البته روابط مالی ترکیه و پاکستان در بخش سرمایه گذاری هم متحول شده و پیمانکاران و سرمایه گذاران ترک تا به امروز بیش از 2 میلیارد دلار در پاکستان سرمایه گذاری نموده اند.

ترکیه به پاکستان٬ پنبه٬ نخ و مواد خام صنایع نساجی٬ سانتریفیوژ٬ قطعات خودرو و ماشین های صنعتی٬ لوازم خانگی و آلومینیوم صادر می نماید. اما صادرکنندگان ترکیه در بازار پاکستان در برابر رقبای قدرتمندی همچون آمریکا٬ چین٬ اندونزی٬ امارات متحده عربی و ژاپن٬ حرف چندانی برای گفتند ندارند و درآمد بازار 54 میلیارد دلاری واردات در پاکستان٬ نصیب این کشورها می گردد.

از کشور ژنرال ها تا کشور قدرت نظامی کنترل شده

پاکستان نیز همچون ترکیه٬ در دهه های اخیر٬ یک کشور کودتازده بوده و از زمان اعلام استقلال تا به امروز٬ 4 کودتای بزرگ را به چشم دیده و به مدت 34 سال توسط ژنرال ها اداره شده است. ترکیه نیز 4 کودتا را پشت سر گذاشته اما حالا هر دو کشور در شرایطی به سر می برند که ارتش و دیگر نیروهای نظامی و امنیتی تا حد زیادی تحت کنترل دولت و حاکمیت درآمده اند و هر دو نیز در جستجوی افزایش قدرت نظامی هستند.

همکاری های نظامی و امنیتی بین ترکیه و پاکستان

حالا هم برای ترکیه و هم برای پاکستان٬ افزایش قدرت نظامی و دفاعی بسیار مهم و حیاتی است. اما به شکلی که قدرت٬ تحت راهنمایی و کنترل دولت باشد.

از زمانی که ترکیه قدم در راستا کوشش برای خودکفایی نظامی و دفاعی نهاده٬ پاکستان با رویی خوش از این هدف ترکیه استقبال نموده و خریدار بعضی از محصولات دفاعی ترکیه بوده است. در سال 2019 میلادی بین آنکارا و اسلام آباد٬ قراردادی امضا شد که به موجب آن٬ ترکیه 30 فروند بالگرد و 4 فروند ناو نظامی کوچک به پاکستان خواهد فروخت.

به موضوع قدرت نظامی٬ باید این نکته را نیز افزود که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه در سال 2019میلادی به شکل آشکارا گفت که ترکیه نیز باید سلاح هسته ای در اختیار داشته باشد.

با توجه به این که پاکستان تنها کشور مسلمان منطقه و دنیا است که تسلیحات هسته ای در اختیار دارد٬ دور از ذهن نیست اگر در آینده ای نزدیک٬ کوشش برای استفاده از تجارب علمی دانشمندان هسته ای پاکستان٬ به یکی از اهداف مهم روابط آنکارا - اسلام آباد تبدیل گردد.

آنکارا - اسلام آباد و همکاری های منطقه ای

ترکیه همیشه کوشش نموده هم به شکل روابط دوجانبه و متقابل و هم به صورت مثلثی٬ روابط و همکاری های منطقه ای گسترده ای با پاکستان برقرار کند. به همین خاطر در سالیان اخیر به دنبال چنین ایده هایی بوده است:

مثلث ترکیه٬ پاکستان٬ افغانستان.

مثلث ترکیه٬ پاکستان٬ جمهوری آذربایجان.

مثلث ترکیه٬ پاکستان٬ مالزی.

اردوغان به دنبال آن است که در پروژه همکاری و گذرگاه مالی بزرگ بین چین و پاکستان٬ امتیازی به دست بیاورد و به واسطه پاکستان٬ از بعضی مبادلات مالی چین و پاکستان٬ سهمی کسب کند و بتواند با چینی ها٬ بهتر کار کند.

در ماجرای مداخله ترکیه در سوریه٬ عمران خان از اردوغان حمایت کرد و کریکت باز سابق کوشش نموده تا در معادلات دنیا اسلام٬ در روابط خود با عربستان سعودی و ترکیه٬ به شکلی ظریف٬ موازنه برقرار کند.

البته عمران خان در یک پرونده مهم دیگر هم توانسته رضایت خاطر اردوغان را تامین کند. یعنی پرونده فعالیت مدارس و مراکز فرهنگی شبکه فتح الله گولن که مدیریت کلیه این مدارس به سازمان معارف دولت ترکیه واگذار شده و نهادهای اطلاعاتی - امنیتی ترکیه در برخورد با شبکه گولن در این کشور اردو زبان٬ به خوبی با سرویس اطلاعاتی میت ترکیه٬ همکاری نموده اند.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 19872

به "گزارش، ترکیه به دنبال استفاده از ظرفیت های پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، ترکیه به دنبال استفاده از ظرفیت های پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید