تخریب سرزمین، ریشه در تصمیمات کارشناسی نشده دارد

به گزارش بلاگ پو، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: تخریب سرزمین، ریشه در تصمیمات کارشناسی نشده دارد.

تخریب سرزمین، ریشه در تصمیمات کارشناسی نشده دارد

نازخند صبحی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: از دیرباز تخریب سرزمین ما ریشه در تصمیمات بدون پشتوانه و کارشناسی نگردیده دارد. تصمیماتی که منجر به بحران آب، خشک شدن تالاب ها، شکل گیری کانون گرد و غبار و نابودی بخش عمده ای از مراتع و رویش گاه های جنگلی گردیده است. این در حالی است که متاسفانه تخریب زمین با تصمیمات بدون پشتوانه همچنان ادامه داشته و از همه مهم تر، غارت منابع آبی کشور را در پی دارد.

وی ادامه داد: تازه ترین تصمیم، بحث واگذاری کنوانسیون تنوع زیستی و سلب مسئولیت از سازمان محیط زیست و سپردن این مسئولیت به وزارت جهاد کشاورزی است؛ در واقع کنوانسیون تنوع زیستی پنجم ژوئن 1992 در ریودوژانیروی برزیل تشکیل و 29 دسامبر سال 1993 لازم الاجرا شد. ایران نیز ششم آگوست 1996 به عضویت آن درآمد.

صبحی توضیح داد: مرجع ملی این کنوانسیون بنا به ماهیت سازمان حفاظت از محیط زیست به معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی این سازمان واگذار شد. این در حالی است که برای کنوانسیون تنوع زیستی، پنج هدف استراتژیک تعریف گردیده است که همگی مربوط به حفظ محیط زیست است. به همین خاطر وظیفه این سازمان بر اساس صندلی قانونی، نظارت بر همه موارد از جمله تنوع زیستی است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران یادآور شد: واگذاری این وظیفه به جهادکشاورزی موجب از بین رفتن تنوع زیستی خواهد بود؛ چراکه جهادکشاورزی یک نهاد بهره بردار است و نباید با تصمیمات بدون پشتوانه، تنوع زیستی کشور را از بین ببریم.

وی با اشاره به این که در حال حاضر 90 درصد از منابع آب در بخش کشاورزی مصرف می گردد و 70 درصد از آن به علت مدیریت نادرست هدر می رود، اظهار داشت: هدف کنوانسیون تنوع زیستی، حفظ تنوع زیستی در کشور و سپردن مالکیت و حفاظت این ذخایر به مردم است. این هدف، حفظ تنوع زیستی برای نسل آینده را دنبال می نماید. در حالی که امروز به دلیل ساخت و سازهای بی رویه و دخالت های غیر مسئولانه از جمله اجرای طرح های آبخیزداری شاهد تهدید تنوع زیستی هستیم.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 1492

به "تخریب سرزمین، ریشه در تصمیمات کارشناسی نشده دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخریب سرزمین، ریشه در تصمیمات کارشناسی نشده دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید