چاپ مجموعه شعر ایزی وآرو، هِرِن وپَرِن

به گزارش بلاگ پو، جعفر سید پژوهشگر و مدیر انتشارات آشنایی در مصاحبه با خبرنگاران، درباره کتاب جدید این انتشارات گفت: به تازگی مجموعه اشعار بومی ام را با عنوان ایزی و آرو، هِرِن و پَرِن به چاپ رسانده ام که به زبان سمنانی سروده گردیده است.

چاپ مجموعه شعر ایزی وآرو، هِرِن وپَرِن

وی اضافه نمود: زبان سمنانی از جمله زبان های ناشناخته مانده کشورمان است که منوچهر ستوده هم درباره آن و همچنین یکی از شرق شناسان زمان قاجار که روی آن کار نموده، مطالبی را منتقل نموده است. طبق خبرهایی که دارم یک خانم پژوهشگر آلمانی به ایران آمده و از پیرزن ها و پیرمردهای کشورمان درباره قصه ضرب المثل های مختلف پرس و جو و تحقیق نموده است. این از ضعف ماست که یک خارجی بیاید و درباره قصه علی بهانه گیر پرس وجو کند ولی خودمان بیکار نشسته باشیم. اما به هر حال ، می خواهم بگویم که کار محققان خارجی درباره زبان و ادبیات یک کشور، به خوبی کاری که مردم خودِ آن کشور می توانند بکنند، از آب در نمی آید؛ مثلا ادوارد براون درباره ادبیات فارسی تحقیقاتی داشته اما از آن روح و طراوتی که توقعش را داریم، دور است. درباره زبان باستانی سمنانی هم کارهایی که گردیده هم کم بوده و هم کیفیت خوبی نداشته است.

این پژوهشگر در ادامه گفت: آقای ستوده درباره واژه های زبان سمنانی کار نموده است. چون بیشتر آثار موجود به زبان فارسی اند و واژه های سمنانی دارند. متاسفانه آثار مکتوب موجود از زبان سمنانی، سابقه زیادی ندارند. اولین نفر که به زبان سمنانی شعر سروده، علاالدوله سمنانی یکی از عارفان قرن هشتم و عصر مغول هاست. پس از او هم شاعرانی به زبان سمنانی شعر سروده اند و نثری به این زبان نداریم. در حال حاضر یکی دو دهه ای است که به این زبان به صورت جدی پرداخته گردیده است. اما نکته این جاست که در این راه ، افراط گرایی گردیده و هرکسی به طور ناآگاهانه و به صورت گوشت قربانی با این زبان برخورد نموده است. و چون نقدی در این حوزه وجود ندارد، بد و خوب؛ و قوی و ضعیف معین نیستند. دانشگاهی ها یک خواستگاه دارند و کسی که با فرهنگستان ارتباط دارد، خواستگاهی دیگر.

سید گفت: مجموعه شعر سمنانی من با عنوان ایزی و آرو هرن و پرن، اشعار آیینی و آزاد من را به همراه ترجمه فارسی شان در بر می گیرد. این کتاب 3 بخش دارد که به ترتیب اشعار آیینی، مناسبتی و همین طور آزاد را شامل می شوند. همگی شعرها از نظر قالب، موزون و کلاسیک هستند. پیش از آغاز بخش های سه گانه کتاب، در مقدمه ای درباره چیستی شعر و همین طور گونه سمنانی اش توضیحاتی ارائه نموده ام. به همراه ترجمه فارسی شعرها هم درباره کنایات، استعاره ها و آرایه های ادبی شعرها توضیح داده ام.

وی در خاتمه گفت: زبان سمنانی از جمله شگفتی هایی است که به آن پرداخته نمی گردد. این زبان گویش ها و پیچیدگی های عجیبی دارد. مثلا شما در سرخه با یک گویش، در شهر سمنان یک گویش، در شهر دیگری با 20 کیلومتر فاصله یک گویش دیگر و در شهمیرزاد هم با گویش دیگری از این زبان روبرو می شوید.

مدیر انتشارات آشنایی در خاتمه گفت: ایزی و آرو هرن و پرن به تازگی با 200 صفحه به چاپ رسیده است.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: mehrnews.com
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 62

به "چاپ مجموعه شعر ایزی وآرو، هِرِن وپَرِن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ مجموعه شعر ایزی وآرو، هِرِن وپَرِن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید