شمارش معکوس برای اولین پرواز مسافری از البرز

به گزارش بلاگ پو، استان البرز تا چند روز دیگر شاهد یک رویداد تاریخی و مهم خواهد بود؛ در این رویداد مهم قرار است اولین هواپیمای مسافربری از فرودگاه پیام به سمت مشهد مقدس پرواز کند و پس از آن در برنامه اولیه شیراز، کیش و اصفهان هم به مقصد پروازی این فرودگاه اضافه گردد؛ در همین راستا تاکنون حضور سه ایرلاین در این فرودگاه قطعی گردیده و در ادامه به تعداد ایرلاین ها افزوده خواهد شد.

شمارش معکوس برای اولین پرواز مسافری از البرز

با توجه به اهمیت این موضوع، خبرگزاری خبرنگاران با سعید زرندی، مدیرعامل فرودگاه بین المللی پیام گفت و گویی ترتیب داد تا آخرین وضعیت این فرودگاه تشریح گردد؛ حاصل این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

مسافری شدن فرودگاه بین المللی پیام از چه زمانی در دستور کار نهاده شد و برای ایجاد آن چه زیر ساخت هایی به فرودگاه اضافه شد؟

متأسفانه در گذشته از ظرفیت های پیام با توجه به قدمتی که دارد استفاده مطلوبی نگشته به همین دلیل پس از حضور در پیام با جدیت بحث پروازهای تعطیل گشته کارگو را مجدداً فعال نمودیم. پروازهای کارگو هم اینک بصورت منظم، خدمات خود را به تجار و تولیدکنندگان ارائه می دهد. اما درباره فرودگاه پیام ضروری است بگویم که این فرودگاه علاوه بر ظرفیت های ممتاز، از زیر ساخت بسیار مطلوبی نیز برخوردار است. مثلا طول باند این فرودگاه 4200 متر بوده و به دلیل باری بودن از باندی بسیار مستحکم بهره می برد. البته در کنار تمامی این مزایا برای مسافری شدن پیام، تغییرات گسترده ای نیز اعمال شد؛ مثل ساخت سالن ترمینال مسافری به مساحت شش هزار متر مربع، پارکینگ روباز، آشیانه، ترمیم و بهسازی باند فرودگاه و سطوح پروازی، اصلاح روشنایی باند و سطوح پروازی، احداث بلوار شاخص 90 متری که طول فاز اول این پروژه 2300 متر بوده و مسافران فرودگاه بین المللی پیام را بدون ورود به منطقه ویژه اقتصادی پیام مستقیماً به سالن ترمینال مسافری راهنمایی خواهد نمود.

مسافری شدن فرودگاه بین المللی پیام هر چند جزو وظایف تعریف گشته وزارت ارتباطات نبود اما در خرداد ماه 96 مجوز آن صادر و در دوره مهندس جهرمی وزیر ارتباطات وقت از آن به صورت ویژه ای حمایت و پشتیبانی شد.

تاکنون برای مسافری شدن پیام چه میزان هزینه گشته است؟

اما در بحث هزینه ها تاکنون مسافری شدن فرودگاه بین المللی پیام بیش از 45 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است هر چند با توجه به کارهایی که هم اینک در حال اجرا است هزینه های دیگری نیز به آن اضافه خواهد شد.

افتتاح رسمی بخش مسافری فرودگاه بین المللی پیام چه زمانی صورت خواهد گرفت؟

قبل از آن لازم به شرح است که حوزه فرودگاهی در تمام نقاط دنیا از استانداردهای بسیار پیچیده ای تبعیت می نماید؛ این استانداردها توسط سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) ابلاغ گشته و اجرای آن در تمام دنیا الزامی است به همین دلیل برای مسافری شدن فرودگاه پیام 280 استاندارد و تغییر ابلاغ گشت که عمده آنها انجام گشته است.

انشاءالله در شهریور ماه فرودگاه بین المللی پیام به مرحله مسافری خواهد رسید که این اعلام آمادگی را به وزارت ارتباطات اطلاع داده ایم و بر همین اساس، افتتاح رسمی با توجه به حضور مدیران ارشد کشوری به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

یکی از مشکلات سد راه مسافری شدن پیام حلقه دره است؛ برطرف مشکل حلقه دره هم اکنون در چه مرحله ای قرار گرفته است؟

حلقه دره یکی از مشکلات بزرگ استان البرز به شمار می رود؛ از همان ابتدای بحث مسافری شدن فرودگاه بین المللی پیام مقرر گشت که کلیه امور مربوط به داخل پیام که هزینه بر، پیچیده و فنی بودند توسط فرودگاه بین المللی پیام و دیگر کارهای خارج از پیام توسط دستگاه های استانی انجام گردد که به فضل خدا بخش عمده کارهای داخل پیام به خاتمه رسیده است. اما در خصوص کارهای محول گشته به دستگاه های استانی دو مورد مهم آن یکی اصلاح راه های دسترسی به فرودگاه پیام و دیگری حل مشکل حلقه دره بود؛ در مورد راه های دسترسی، اقداماتی ولو کُند در حال اجرا است که امیدواریم تا زمان افتتاح، نهایی گردد اما درباره حلقه دره علی رغم تأکید استاندار البرز که ریاست کارگروه استانی توسعه فرودگاه پیام را نیز بر عهده دارند مشکل حلقه دره همچنان لاینحل باقی مانده که در اینجا ضروری است باز بر این نکته تأکید نمایم که در شأن مسافر فرودگاه بین المللی پیام نیست که قبل از ورود به پیام، معضل راه های دسترسی و پس از ورود به فرودگاه پیام، بوی آزاردهنده زباله، باعث تکدر خاطر وی گردد. بنده معتقدم مردم، سزاوار خدمتی هستند که بی کم و کاست ارائه گردد حق مردم این است که از امکاناتی شایسته و جامع بهره مند شوند.

تاکنون حضور چند ایرلاین در فرودگاه بین المللی پیام قطعی گشته است؟

در حال حاضر حضور سه ایرلاین زاگرس، آتا و کیش ایر در پیام قطعی گشته که البته این تعداد بزودی افزایش خواهد یافت.

در مرحله اول کدام استان ها به عنوان مسیر پروازی فرودگاه بین المللی پیام انتخاب گشته است؟

قصد ما این بود که اولین پرواز به مقصد فرودگاه نجف باشد اما متأسفانه بدلیل نا آرامی های این شهر که فرودگاه نجف را نیز متأثر نمود از آن صرف نظر کردیم؛ انشاءالله اولین پرواز ما به مقصد مشهد خواهد بود و پرواز به اصفهان، کیش و شیراز نیز از دیگر مقاصد فرودگاه پیام در قدم اول خواهد بود که البته تا انتها سال این مقاصد افزایش خواهد یافت؛ بنابراین در ابتدا با دو پرواز کار را شروع خواهیم کرد و تا انتها سال آن را به شش پرواز در روز خواهیم رساند.

هدف گذاری اولیه شما برای جابجایی چند مسافر در سال مشخص گشته است؟

امیدواریم که تا انتها سال 98 به ظرفیت حمل 500 هزار مسافر در سال برسیم . البته برنامه ریزی های بعدی و فازهای بعدی ما بر اساس مجوزهای اخذ گشته تا سه و نیم میلیون مسافر در سال است که برای رسیدن به این مهم باید دستگاه های استانی همدلی لازم را با فرودگاه بین المللی پیام داشته باشند تا بتوانیم به فضل خدا این هدیه خوب را به بهترین شکل ممکن به مردم شریف استان البرز تقدیم نماییم.

این فرودگاه چه تأثیراتی بر صندلی البرز به خصوص در حوزه اقتصادی دارد؟

در تمام دنیا دسترسی به راه های مواصلاتی یکی از مولفه های مهم توسعه به شمار می رود؛ با توجه به اینکه استان البرز در یکی از شاهراه های مهم کشور واقع گشته است ایجاد یک فرودگاه مسافری خود یک مزیت بزرگ به شمار می رود؛ از طرفی افتتاح بخش مسافری می تواند به رونق بیش از پیش منطقه ویژه اقتصادی پیام، صنایع موجود در استان و کسب و کارهای خرد و کلان کمک شایان توجهی نماید.

البته پیش بینی می گردد که تا پنج سال آتی، پیام به ظرفیت جابجایی حدود پنج میلیون مسافر در سال برسد که سهم استان البرز حدود سه میلیون و 200 هزار نفر، سهم غرب استان تهران حدود یک میلیون و 700 هزار نفر و بقیه نیز سهم استان قزوین خواهد بود که این حجم جابجایی، علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم به توسعه اقتصادی استان کمک شایان توجهی خواهد نمود.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 837

به "شمارش معکوس برای اولین پرواز مسافری از البرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمارش معکوس برای اولین پرواز مسافری از البرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید