مصائب تردد خودروهای فرسوده در تهران ، مدیرعامل ستاد معاینه فنی: خروج این خودروها از چرخه تردد به یک شرط

به گزارش بلاگ پو، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران تنها شرط خروج خودروهای فرسوده از چرخه تردد را اجرای طرح های حمایتی از طرف دولت دانست.

مصائب تردد خودروهای فرسوده در تهران ، مدیرعامل ستاد معاینه فنی: خروج این خودروها از چرخه تردد به یک شرط

به گزارش خبرنگاران، شادی مالکی در خصوص محدودیت هایی که برای یک خودروی فرسوده طبق قانون لحاظ می گردد نیز با بیان اینکه براساس ماده 8 قانون هوای پاک حمل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده، ممنوع است، گفت: پلیس هدایت و رانندگی خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیر مجاز در معابر، محدوده ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه می نماید.

مالکی در پاسخ به این سوال که آیا این آیین نامه مصوب 1400 هیات وزیران به وسیله دستگاه های دارای تکلیف در این زمینه که در قانون تعیین است اجرایی شده و تعدد معاینه فنی وسایل نقلیه موتوری بیش از سن مرز فرسودگی، جهت تشخیص فرسودگی وسایل نقلیه، افزایش یافته است؟ اضافه کرد: در حال حاضر متأسفانه هیچ ساز و کاری به وسیله دستگاه های دارای تکلیف در این حوزه تعریف نشده و شرایط تشخیص خودروهای فرسوده فعلا ناتعیین است.

وی ادامه داد: اولین گام برای افزایش دفعات معاینه فنی، اصلاح و کاهش مدت اعتبار معاینه فنی خودروهای بیش از سن مرز فرسودگی، منطبق با مفاد آیین نامه، در سامانه ملی معاینه فنی(سیمفا) است که در این خصوص اقدامی انجام نشده است، علاوه بر این در ماده 10 قانون ساماندهی خودرو مصوب خرداد 1401 مجلس شورای اسلامی مجددا از عبارت سن فرسودگی استفاده شده و به نحوی باعث ایجاد تناقضاتی در قوانین مرتبط شده است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در پاسخ به این سوال که آیا معاینه فنی ملاک مناسبی برای تشخیص فرسودگی خودرو است؟ گفت: از منظر کارشناسی و فنی به قطع خودروی فرسوده به علت خستگی قطعات و سرانجام عمر کارکرد برخی از قطعات در هر شرایطی می تواند ناایمن باشد و حتی اگر خودرویی با عمر 20 سال معاینه فنی هم داشته باشد از در معاینه فنی که خارج گردد، امکان شکستگی یا خرابی قطعه وجود دارد و ذکر این نکته لازم است که این مساله در معاینه فنی قابل تشخیص نیست که تمامی آن قطعات که به نحوی تأمین کننده حرکت و ایمنی خودرو است در شرایط سلامت باشند. ولی با شرایط کنونی شاید منطقی ترین رویکرد پایش بیشتر این خودروها و افزایش دفعات معاینه فنی باشد.

وی ادامه داد: در سایر کشورها عمدتا هزینه نگهداری خودرویی که سن بالا دارند را با گرفتن عوارض بیشتر، کاهش دوره های معاینه فنی، بالا بردن هزینه بیمه شخص ثالث و مسائلی از این دست بالا می برند و رفته رفته استفاده از خودرویی که سن بالا دارد ارزان نخواهد بود و سن، پیمایش، برند خودرو و قبولی در معاینه فنی می تواند فاکتورهایی باشد که برای تشخیص فرسودگی خودرو ملاک عمل قرار گیرد و بعلاوه نحوه خروج این خودروها از ناوگان تردد باید به نحوی باشد که هزینه نگهداری خودروهایی که سن آنها بالا می رود را به صورت پلکانی افزایش دهد. با این اقدام به حدی قیمت نگهداری بالا می رود که ترجیح مالک این می گردد که خودروی نو خریداری کند.

مالکی تأکید کرد: بی شک با توجه به فراوانی خودروهای فرسوده در کشور و شرایط مالی دارندگان این خودروها جهت ساماندهی و خروج این خودروها از چرخه تردد، نیازمند اجرای طرح های حمایتی از طرف دولت هستیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 مرداد 1402 بروزرسانی: 27 مرداد 1402 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 72186

به "مصائب تردد خودروهای فرسوده در تهران ، مدیرعامل ستاد معاینه فنی: خروج این خودروها از چرخه تردد به یک شرط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصائب تردد خودروهای فرسوده در تهران ، مدیرعامل ستاد معاینه فنی: خروج این خودروها از چرخه تردد به یک شرط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید