مناطق آزاد؛ سکوی صادرات یا لنگرگاه واردات!؟

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران :با وجود اینکه شورای عالی مناطق آزاد به طور کلی وجود قاچاق در این منطقه را رد نموده، دبیر اتحادیه فراوری و صادرات نساجی و پوشاک ایران می گوید که صنعت پوشاک با دو چالش واردات بی رویه با دور زدن رویه های قانونی و قاچاق روبرو است و احتمالا حدود 90 درصد قاچاق پوشاک هم در مناطق آزاد انجام می گردد.

مناطق آزاد؛ سکوی صادرات یا لنگرگاه واردات!؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، اخیرا تشکل های صنفی و صنعتی پوشاک در نامه ای به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با توسعه مناطق آزاد به دلیل مغایرت های قانونی خواهان ممانعت از این موضوع شدند.

در واکنش به این نامه شورای عالی مناطق آزاد هم گفت که در مناطق آزاد قاچاق و به خصوص قاچاق پوشاک وجود ندارد و آنچه اتفاق می افتد کالای همراه مسافر است که بسیار ناچیز است. در سال 1398 مجموع کالاهای همراه مسافر که از مناطق آزاد به سرزمین اصلی وارد شده حدود 500 میلیون دلار بوده که بخش بسیار کوچکی از آن را پوشاک تشکیل می دهد که نمی تواند بر هم زدن تعادل بازار باشد.

در این رابطه سعید جلالی قدیری ظهار کرد: تا به امروز مناطق آزاد هیچگونه آمار رسمی به نهادهای نظارتی و مردم ارائه نکرده است بنابراین برای اثبات ادعای خود باید به صورت رسمی یک گزارش عملکرد شفاف اعلام کند. یکی از سوالات اصلی ما این است که مناطق آزاد تا به امروز چه آمارهایی به چه مراجعی ارائه دادند.

وی در ادامه با بیان اینکه بحث قاچاق اندازه پذیر نیست و ماهیت پنهان دارد، اظهار کرد: در نامه اصناف به دو نکته واردات بی رویه به وسیله دور زدن رویه های قانونی و قاچاق پوشاک اشاره شده است. از جمله سوء استفاده هایی که از رویه های قانونی صورت می گیرد مربوط به رویه های ملوانی یا ته لنجی است، یعنی هر ملوان حق دارد در طول سال تا سقف معین شده از تخفیفات گمرکی استفاده کند، اما وقتی این موضوع ضربدر تعداد ملوانان و تخلفاتی که از این قانون اتفاق می افتاد حساب می گردد تعیین می گردد که باندهای سازمان یافته در این بخش ها فعالیت می نمایند.

جلالی قدیری با بیان اینکه رویه کولبری و ته لنجی برای معیشت مردم منطقه طراحی شده، توضیح داد: مشکل اینجاست که بعضی افراد سودجو به صورت سازمان یافته از این رویه های قانونی استفاده های غیرقانونی می نمایند، به طوری که برای مثال در مواردی برای پیرزنی در یک منطقه کوچک دور افتاده 100 میلیون تومان مالیات می آید و دلیل آن استفاده غیرقانونی از کارت ملی و ورود کالا به نام این فرد عنوان می گردد. در این موارد جریانات با دور زدن قانون حالت سازمان یافته پیدا می نمایند و دیگر نمی توان گفت که این محصولات از راه قانونی وارد شده بلکه صورت قاچاق به خود گرفته است.

دبیر اتحادیه فراوری و صادرات نساجی و پوشاک ایران همچنین با بیان اینکه ورود کالا به مناطق آزاد بدون تعرفه گمرکی مجاز است، اما نباید به سرزمین اصلی وارد گردد، توضیح داد: کالایی که به مناطق آزاد وارد می گردد یا باید دوباره فرآوری و صادر گردد یا در همان منطقه آزاد استفاده گردد، اما هیچ اهرم نظارتی برای جلوگیری از خروج کالا از مناطق آزاد دیده نشده و شوتی ها با سرعت بالا این کالاها را به کشور وارد می نمایند. بنابراین باید به این پرسش پاسخ داده گردد که کالاهایی که برای مصرف منطقه وارد شده چگونه به نقاط دیگر کشور منتقل می گردد.

جلالی قدیری با بیان این که مناطق آزاد برای صادرات طراحی شده، توضیح داد: اما در حال حاضر این مناطق به جای سکوی صادرات به لنگرگاه واردات تبدیل شدند. از طرف دیگر مرکز پژوهش های مجلس و سازمان امور مالیاتی معتقدند که عملکرد مناطق آزاد تا به امروز مثبت نبوده و به نظر می رسد که لایحه گسترش این مناطق با لابی بعضی افراد و به خاطر منافع شخصی، حزبی و منطقه ای پیگیری می گردد.

وی اضافه نمود: به زعم ما 90 درصد قاچاق پوشاک از مناطق آزاد و با دور زدن قانون انجام می گردد. همچنین با توجه به اینکه قوانین مسافری در مناطق آزاد به درستی انجام نمی گردد، این موضوع هم تبدیل به یکی از راه های قاچاق شده است. بنابراین موارد یاد شده از جمله واردات مسافری، ته لنجی، ملوانی و مناطق آزاد تبدیل به سکوهای واردات بی رویه تحت رویه های قانونی و قاچاق شده اند.

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 27369

به "مناطق آزاد؛ سکوی صادرات یا لنگرگاه واردات!؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناطق آزاد؛ سکوی صادرات یا لنگرگاه واردات!؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید